måndag 4 juni 2012

Uppdatering av parika, tomat och blomfröna


Hur gick det med paprikan, tomaterna och alla olika sorters blommor som jag planerade? Jo så här mycket har dem kommit upp. Det tog mindre än en vecka denna gången innan det började skymta fram något grönt i jorden. Men alla frön var inte groddningsbara till exempel paprikorna kom det bra upp 2 plantor.Paprikorna är dem plantorna längst ner till höger. Tomaterna blev det dubbelt så många och blomfröna var dem som grodde bäst. Jag fick ett tips av läsaren Anna Greta att använda en kärnorna i en köpt paprika och så dem istället för att köpa dyra frön. Det kommer jag att pröva nästa gång jag skall plantera om mina plantor. Läs gärna inlägget hur jag gjorde när jag planterade dessa frön:http://haggalen.blogspot.se/2012/05/i-ar-startar-jag-upp-med-paprika-och.html


Nu hade plantorna blivit tillräckligt stora för att planteras i en större kruka med jord som innehöll mer näring för att plantorna skall utvecklas ordentligt. Jag tycker det är lättare att hälla lite jord i en mindre burk och sedan ösa i krukorna med en sked än att ösa direkt från jordpaketet. Det sölar inte ner så mycket då. Detta blir ett perfekt inlägg till Husmorsskolans blogg som till större delen handlar om trädgården.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar