söndag 15 mars 2015

Personliga handukssymboler


När du ser den här bilden kanske du funderar om det är handdukarna som jag har sytt själv. Nä så är det inte för dem är köpta. Det jag istället skall visa är familjens handduks platser. Istället för att ha varsin färg på handduken är jag uppvuxen med att vi hade en symbol där min handuks plats var. Hur brukar ni göra i eran familj för skilja vems handduk är vems?


 Jag har haft olika markeringar genom åren. Men dem jag har nu har hängt med i några år. Dessa bilder är symboler som är kopplade till varje familjemedlems personliga intressen. Jag gjorde dem genom att söka bilder på Google och laminera in dem. För att fästa dem ovanför varje persons handukskrok har jag använt häftmassa som är som en grå eller vit lerklump.

Från vänster ser du min mans stora passion för fotbollslaget IFK Göteborg även kallade änglarna. Nästa symbol är min son som inte riktigt stämmer längre. För då när jag gjorde dessa symboler spelade sonen fotboll själv. Men det har han slutat med. Om jag skulle byta ut hans symbol fick det bli en annan IFK bild för både far och son är ett stort fan av fotbollsklubben. Symbolen med noterna däremot håller i sig. Den tillhör min mellan dotter som är självlärd på gitarr och keybord. Hon både spelar och sjunger.


Målarpaletten tillhör mig och den tycker jag också stämmer bra fortfarande. Den sista platsen som oftast är tom numera är min äldsta dotter. Hennes stora intresse är böcker och det är hon som har inspirerat mig att börja blogga. För hon har haft en bok blogg i flera år där hon recenserar böcker.



På vänster sidan om handfatet har vi två separata krokar i trä, dem hänger kvar sedan min farmor hade huset. Där har vi gästhandukarna. Gästerna har fått en egen symbol som inte har någon anknytning utan bara en fräck markering för att gästerna skall hitta sin handduk och känna sig som gäster.


Handukssymbolen är en del av en blåmussla som jag har skrivit gäster på med allmogefärger. Den sitter också monterad med häftmassa runt kanterna på våtrums tapeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar