söndag 3 juni 2012

Sommarljus


Jag har haft kompis besök i helgen så därför har jag inte hunnit att vara inne på bloggen för att göra ett inlägg. I fredags lade hhjaja ut temat för juni månads utmaningen. http://hhjaja.blogspot.se/2012/06/sommarutmaningen-juni.html Eftersom jag har varit upptagen i helgen har det inte blivit något pysslande heller. Men däremot har jag i huvudet spånat på vad jag kan hitta på med temat blomsterarrangemanget.

                                           

Det var inte förren jag gick ner till mitt materialskåp i källaren för att se vad jag hade hemma som jag kom på    mitt första bidrag till Juni månads utmaning.


Materialet som jag har använt är rester av min son Christoffers stearin plattor som han har tröttnat på och hade tänkt att slänga. Han var väldigt intresserad av pyssel för några år sedan. Då köpte vi "gör dina egna ljus" på leksaksaffären. Mina barn frågar alltid om jag vill ha saker som dem vill göra sig av med. Jag hittade också en dekorationsfärg i grönt som fungerar som färg på ljusen. Den har jag köpt på Panduro. Både stearinplattorna och färgen fungerar att elda.


Jag har en förmåga att samla på mig stearinljus i alla de sorter. Det är däremot sällan att jag köper dem för normal pris oftast är det rea fynd eller på loppis. Måste erkänna att jag blev överaskad över fyndet i källaren av dessa stearinljus som jag aldrig har sätt förut.....Hur hamnade dem där? Jag kan inte minnas att jag har köpt dem.


Av stearin plattorna skar jag ut tre små cirklar som var lika stora. Dem tre cirklarna lade jag omlott på varandra. Där efter rullade jag ihop dem från höger cirkel mot bortersta cirkeln.


Blommorna skall föreställa rosor men dem blev lite uttryckta för att dem skulle fastna ordentligt på ljusen. Stearinplattorna är formbara och mjuka. Så det är bara att trycka fast dem på ljusen. I mitten använde jag en   blek röd stearin platta. Jag skar ut en liten bit som jag rullade till en boll och tryckte fast i mitten på varje ros. Rosen blev nu en annan blomma. Vilken vet jag dock inte. En fantasi blomma kanske. Men jag tycket att rosen inte blev som planerat när jag var tvungen att trycka till den. Jag använde två olika nyanser av gul. Mörkare gul till den övre blomman och ljusare gul till den undre blomman. Där efter använde jag dekor färgen och målade bladen.


I vitrinskåpet letade jag fram lagom stora ljusstakar. Jag kan berätta att ljusstakarna har min äldsta dotter Emelie gjort i träslöjden i skolan. Hon har svarvat träbitarna och fäst en guldfärgad ljushållare. Så här fint gjorde sig ljusen i vårt sovrumsfönster.

1 kommentar:

  1. Jaha, då får man tacka för en liten introduktion till ljustillverkningens underbara lilla värld. Det var mer än jag visste, att det fanns dekorationsfärg! Söta, annorlunda ljus i fina ljusstakar!

    SvaraRadera