onsdag 6 juni 2012

Vad skall detta bli?


Detta inlägg är mitt bidrag till Husmorsskolans symöte. Det är ett pågående projekt som jag startade upp i veckan. Jag hade inget handarbete vid TV:en så jag letade tips i mina idé pärmar i bokhyllan och hittade ett mönster på en katt som skall sys ihop och fylla med något som luktar gott. När den är färdig kan man ha den hängande till exempel på toaletten. Då blir det en dekorativ luktagott produkt.


Det var ett mönster som jag har ritat av i en bok lånad från biblioteket. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken bok eftersom jag oftast har en hel trave med hobby böcker med mig hem efter ett besök på biblioteket.


Jag bestämde mig för att använda ett tunt glest tyg för att doften av innehållet skulle bli starkare. Så bottentyget blev ett gult tyg som påminner  om vävtyg. Jag kalkerade av svansen som skall vara i 2 delar. Även den planerar jag fylla men kanske bara med vadd. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Benen skall vara i fyra lika delar, även dem kommer jag att fylla lite med samma innehåll som svansen. Till svans och bendelarna har jag använt ett mer färgglatt mönstrat tyg för att katten skulle få mer lyster.


Jag bestämde mig för att sy för hand annars hade det inte blivit ett handarbete vid TV soffan. När jag hade börjat att sy några stygn funderade jag på kattens utseende....tankarna kretsade kring hur blek och steril katten skulle se ut att bara använda det genomskinliga gula tyget. Kunde jag kanske utveckla utseendet mera???


Det var efter att jag hade läst Lopplisas bidrag till sommarutmaningen som HHjaja har startat. Då tänkte jag varför inte använda virkat som släpper i genom en massa luft med sina mellanrum. Så jag beslöt mig för att göra mini mormorsrutor i de färger som tyget på svansen och benen innehöll. Men nu uppstod ett annat problem. När jag satte det färgglada tyget bredvid mina mormorsrutor såg jag att det skar sig totalt. Vad gör jag nu? Följ den spännande fortsättningen i nästa symöte med Husmorsskolan om en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar