söndag 17 juni 2012

vilda och odlade arter med samma namn


I går hände det en katastrof i mitt liv, min dator dog. Vilket medförde att mängder av material som jag inte hade säkerhetskopierat försvann. Det är tur att det finns tillgång till andra datorer i hemmet. Men eftersom dem inte tillhör mig får jag låna när det fungerar för de övriga familjemedlemmarna. Så hela förmiddagen har jag försökt att göra inlägg på Ipaden som igentligen är jobbets. Men det fungerade ju inte att ladda upp bilder. Men däremot är alla bilder i dag tagna med Ipaden och det märks en stor skillnad med kvaliten på fotona. Förutom att det krånglade med uppladdningen av bilder råkade jag radera två av dem senaste inläggen.......Jag ber om ursäkt till alla mina läsare. Men jag kommer att göra om dessa inlägg vid ett annat tillfälle. Det var ett Barbieplagg och ett tips på mini smörgåsar.

Så nu till dagens inlägg som är ett trädgårdsinlägg med vad som blommar i min trädgård just nu. På bilden ser  du Vallmo. Det finns flera olika färgnyanser på Vallmo. Min Vallmo kanske härstammar från den vilda Vallmon som växer vilt i södra Sverige.


Mina Svärföräldrar har en sommar stuga i Falkenberg, där växer det vild Vallmo i vägkanterna. En sommar grävde jag upp en planta och planterade de hemma i blomsterrabatten. Nu finns det vild Vallo i hela trädgården. Den spridder sig med vinden. Den vilda Vallmon har en mini blomma jämfört med den odlade trädgårds Vallmon. Hela plantan är betydligt mindre i omfång än den odlade växten. Den vilda blommans nackdel är att blomman är så känslig för vinden. Det gör att samma blomma bara står en dag.

Detta inlägget blir ett bidrag till Husmorsskolans trädgårdsdagbok del 14. Där undrar Maja vilket gödningsmedel vi deltagare använder oss av.


När jag driver upp växterna inne använder jag Bio Bact. Den hjälper växten att bli grövre.


När jag sedan planterar ut mina plantor eller sår direkt på jorden eller lägger potatis använder jag mig av Algoim som är ekologiskt.




Lupiner är också en växt som finns både vild och odlad. Jag har den odlade varianten. Jag har flera lilla blommor.


För något år sedan köpte jag även en ljus gul Lupin. En så länge finns det bara en blomma på den ljusgula. Den vill inte bredda ut sig lika fort som den lilla gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar