lördag 30 juni 2012

Virkad nötkaka med beskrivning och recept


En nötkaka för ögat som du kan ha framme som dekoration eller som barnen kan ha att leka med. Jag har flera vänner från Facebooks gruppen Flitigafingrar som virkar och säljer bakverk. Det är första gången jag själv virkar bakverk.


Jag virkade inte efter mina vänners beskrivningar utan efter en denna bok som jag oplanerat hittade på biblioteket. Det är en nyutkommen bok. Där finns det virkade och stickade bakverk.


När jag började bläddra i boken blev jag överaskad för där stod även recepten på hur du kan baka dessa skapade bakverk. För att få de virkade eller stickade bakverken identiska är det att rekommendera att först baka enligt receptet och ha en kaka eller bulle framför sig. Speciellt när du skall välja rätt färg nyans på garnet.



Här är bilden i boken på den bakade varianten på nötkaka med den dekorativa hasselnöten i mitten.


Nu till hur jag gjorde den virkade nötkaka. Virkbeskrivningen är enkel, där står precis vilket garn, färg och vilken virknål som du skall använda.


Jag virkade enligt beskrivningen och använde 2 1/2 på virknålen. Men garnet valde jag inte samma, för jag vill använda allt restgarn jag har istället för att köpa nya garner för att det skall vara ett speciellt märke. Det fungerar bra, det beror på hur kritisk du är över ditt resultat. Jag valde i alla fall ett bomullsgarn. Jag använde bomull när jag fyllde kakan.


En bild på kakan bakifrån. Beskrivning på nöten finns också på samma sida som kakan. Den virkas för sig och sys på där du syr ihop kakan på sista varvet. Jag valde att lämna en öppning. Istället för att sy ihop kakan sydde jag fast nöten och då täckte den hålet automatiskt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar