måndag 16 juli 2012

Äntligen blev Lerhuset färdigt


Tack vare fotobrus fotoutmaning fick jag fart att göra färdigt mitt Lerhus som jag startade med i våras. Dagens utmaning skall innehålla Bokstaven L, som Lerhus. Du som inte har läst hur jag har byggt upp och hur mycket arbete som ligger bakom mitt lerhus. Läs inläggen: ibland-blir-det-inte-alltid-som-man-har,
lerhoghuset-kanske-blir-lyckat-tillslut.


Gavlarna har torkat i flera månader och är nu tunga som sten. Jag målade dem röda med vita knutar och fönsterkarmar. Jag använde mig av allmogefärg. Jag började med att klistra ihop tre av gavlarna med limpistolen. Mina funderingar kretsar lite kring om det kommer att hålla med limmet när jag tänder värmeljuset i huset.


När jag sedan skulle limma fast den fjärde gaveln uppstod ett problem. För alla sidor var inte jämna. Jag kom på att det gick att fuska lite genom att klistra fast ny lera i springorna. Därefter målade jag över leran med vit färg. Är inte helt nöjd med huset. Jag valde att inte göra någon bottenplatta. För jag hade tänkt köpa ett fyrkantigt fat i porslin som huset kan stå på. 

3 kommentarer:

  1. Tänk hur fotoutmaningar kan sätta fart på oss :)

    SvaraRadera
  2. Det var ett fint ljushus. Är inne på sammagrej, har köpt hem lera.och skall börja med ett gotlandshus. Är själv därifrån men bor i Tranås nu.

    SvaraRadera