tisdag 3 juli 2012

Efterätt med inspiration från en restaurang


När jag var på restaurangen  Blomstermåla som ligger i Kungsbacka kommun åt jag en efterätt som var helt gudomligt god. Jag har aldrig smakat något liknande innan. Smaken är en blandning av sött och surt tillsammans med kardemumma. Jag lade alla ingredienserna på minnet och bestämde mig för att försöka förverkliga den i en egen liknande efterätt hemma. På resturangen serverade dem på ett glasfat med en konstnärlig uppläggning med de olika smakerna en bit ifrån varandra. Jag hade ingen glass hemma så jag prövade om det blev detsamma utan. Det blev det och kalorisnålare. Men vill du lyxa till det så tillsätter du en klick vaniljglass och blandar i kokosen i glassen istället för att strö den mellan lagerna.


Efterätten består av olika skift. De ena skiktet är Lemon Curd som du kokar ihop och låter svalna. Till Lemon Curden använder du margarin, strösocker, 1 citron, och 1 ägg. Receptet hittade jag på länken:http://www.tasteline.com/Recept/lemoncurd.



Jag använde hela citronen, skalet rev jag på rivjärnet och saften pressade jag ut. Sen kokade jag upp citronen med 1/2 dl socker och 1 msk margarin.. Observera att jag minskade sockret för att jag vill göra rätten mindre söt. Därefter vispade jag ägget poröst med 1/2 dl socker och hällde i citron vattnet och lätt sjuda tills tjocknade. 



Medan Lemon Curden svalnade kokade jag upp rabarbern som är delad i 2 cm bitar som sedan halveras för att bli 2 tunnare bitar. Jag kokade dem i ca 7 min utan socker. Dem skall bara bli mjuka.


                 
                      Undertiden rabarber kompotten svalnar stöter du 1 msk kardemumma kärnor.



Jag serverade efterätten i djupa glass och längst ner i botten lade jag färska jordgubbar. På denna saten gjorde jag 4 stycken djupa glas. Ovanpå de fyra jordgubbarna fördelade jag rabarberkompotten jämt mellan de fyra glasen.



Lagret efter rabarberkompotten var ett lager jordgubbar till och därefter stödde jag på kokosflingor. Här kan du lägga kokos glassen istället om du vill välja att lyxa till det. Nästa lager blir Lemon Curden som också fördelas lika på de fyra glasen. Också ett lager med jordgubbar och kokos och den avslutande dekoration som ger extra sting i efterätten som är de stötta kardemumma kärnorna. På restaurangen hade dem små bitar av kardemumma skorpor i stället. Men det hade jag inte hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar