söndag 29 juli 2012

Frisering av buske


Jag brukar alltid försöka hinna med att klippa ner mina buskar och samtidigt göra dem runda och jämna. Jag skall börja med att berätta att detta inlägget delar jag med mig till Husmorsskolans trädgårdsdagbok del 20.
Här har jag börjat att klippa halva busken. Jag började att klippa grenarna, så låg som jag ville att busken skulle bli. Alla grenar klipps därefter lika långa som den första grenen. Jag använder en sekatör när jag startar med grov klippningen. Tyvärr glömde jag att fota det redskapet.


Det blir en hel stor hög med grenar när jag hade klippt färdigt min buske. Grenar lade jag i en stor svart sopsäck som jag sedan skall kör till sopptippen.


När jag klippte busken upptäckte jag olika växter som hade snyltar sig in i buske. Där fanns bärrberis som är en växt med stora sylvassa taggar. Där fanns även kaprifol. Kaprifolen slingrar sig som en lijal runt busken och kväver den. Så får du in kaprifolen i din trädgård, försök då göra dig av med den tidigt.


                     Nu var grovklippningen färdig. Så nu är det bara finjusteringen av busken.


Finjusteraren går även att använda att klippa kanter med. Men byts munstycket, som medföljer när du köper verktyget. Finjusteraren som egentligen har ett annat namn kommer inte ihåg vilket, kan användas hela som grovklippning av en buske också. Men då med buskar som inte har så grova grenar som den här busken har.   
En bra buske med tunnare grenar är Buxbom. Då kan du också lättare forma din buske till det du vill.


Nu är busken tillsist färdig klippte. jag har en hel del olika buskar i trädgården. Jag vet inte vad denna buske heter. Men den har inga taggar och har små röda giftiga bär som ser ut som vinbär. Jag har aldrig gillat dessa buskar. Men dem fanns när vi köpte huset. Det finns en fördel med dem, det är att bladen slår snabbt ut på våren när man tar in dem. Ibland har jag dem i buketter och jag använder dem även till påskris. Eftersom vi har björkpollen allergi i familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar