måndag 23 juli 2012

Mönster kopplat till min barndom


Så blev tillsist mitt andra korkunderlägg färdigt. Jag planerade för flera veckor sedan att använda mitt mönstrade korkunderlägg till hh ja ja sommarutmaning. Men stället kom Queen Lp skivan till, se inlägget:skivan-som-ar-korkad-att-spela. Mönstret på grytunderlägget är kopplat till min barndom. Det låter förstår helt konstigt. Det har varit en lång process för att skapa dessa mönsterdelar som jag har satt ihop till en helhet. I ett tidigare inlägg berättade jag om boken som jag har studerat genom att göra övningar där jag utför processerna som författarinnan har gjort i boken och gör dem till mina mönster.

                                      

Jag har gjort en övning innan, där jag gjorde ett mönster av en dikt, se inlägget:bricka-med-dikt-monster.
Lotta som har skrivit boken menar att hon har kommit på sig själv att använda de färger och mönster som hon växte upp med. Det kunde vara ett tyg, tapeter, mattor, gosedjur eller liknande saker. För att komma fram till detta gjorde hon ett bildcollage av fotografier där det fanns någon form av mönster på bilderna. Jag tycket detta lätt underligt och undrar om det låg någon sanning bakom. Så jag beslöt mig för att utföra samma process som författaren har gjort.


Så här blev mitt resultat och jag kan erkänna att det fanns en hel del sanning i både färger och mönster som ligger mig varmt om hjärtat som jag ofta använder i mitt skapande och i privat livet både som kläder och prylar i hemmet. Till exempel stenar är något som jag alltid har älskat och speciellt stenmurar. De randiga färgerna på min tröja när jag gick i högstadiet är samma färger som finns i de indian mönster som jag är fascinerad av och som jag också har målat på några tavlor, se inläggen: tavlor-med-indianmonster-av.


Efter att ha fått fram mönsterna som jag tänkte använda. Började jag att teckna av dem och färglägga dem. Det var svårt att hitta den identiska färgen. Men jag kände samtidigt att jag var tvungen att forma den på mitt sätt för att det var inte lätt att få fram bildernas skärpa eftersom det var foton som jag var tvungen att scanna in. Eftersom fotona är fotade innan digitalkamerorna fanns till.





Innan jag började med varje mönsterruta grundmålade jag kork underlägget med vit färg som fick torka ordentligt. Jag undrar om det går att bidra med två alster i samma tema på http://hhjaja.blogspot.se/2012/07/sommarutmaningen-juli.html. Så får det bli :)


4 kommentarer: