måndag 10 september 2012

Lunchsallad med frukt, grönsaker och vitlökskorv


Den här salladen har jag ätet till lunch i helgen. Den kan jag varmt rekommendera, för den var så underbart god. Salladen har en smak med balans av sötma och het tillsammans med vinäger dressing.


Receptet på salladen hittade jag i denna boken som jag kom över vid ett besök på biblioteket en dag.


Här har du receptet jag valde att ersätta salami korven med kabanoss korv med vitlökssmak. Jag valde även bort gräslök. Det som jag också förändrade av receptet var en minskning av bananerna med 1 istället för 3.


                                    Jag använde 1 1/2 korv som jag stekte och skar slantar av.


En bit zuccini och fetaost blev också en ingrediens i salladen. Dem andra ingredienserna var gurka, 2 nektarinen (för de var så små), avokado och banan. Gurkan, Zuccinin och fetaosten skar jag i tärningar. Bananen i slantar och nektarinen och avokadon i bitar. När allt var ner skurit lade jag bitarna i en salladskål tillsammans med korvslantarna.


Därefter blandade jag ihop en vinäger dressing på cirka 1 deciliter som bestod 1/2 deciliter olivolja, 1/4 del vitvins vinäger och 1/4 dels rödvins vinäger. En tesked citronsaft och En tesked limesaft. Blanda runt och ringla sedan över blandningen på salladen som du sen rör runt. Salladen blir godast om den får stå och dra sig en stund innan serveringen. Ett knäckebröd med smör och eventuellt ost på är gott att äta till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar