torsdag 6 september 2012

Första färdiga paprikan skördad


Lycklig och stolt är jag över min lilla skörd som blev i år. Eftersom jag kom igång sent med min odling så har jag inte räknat med att det blir någon direkt skörd. Årets nykomling i min odling är paprika för unna. Jag plockade in den största för den började bli skrynklig. Egentligen skulle jag vilja låta den hänga kvar för att se om den skiftade färg. Min mamma påstår att det är olika mognads stadium som avgör vilken färg paprikorna får. Jag vet inte om det stämmer? För jag har hört andra alternativ att färgen på paprika främst beror på vilken sorts paprika som har odlas. När jag jämför smaken på den egen odlade paprikan med den köpta gröna paprikan så smakar den egen producerade paprikan mycket starkare. Den Köpta paprikan är ganska smaklös. Smaken är mer saftig men innehåller mer vatten.


Förra året sådde jag cocktailtomater, i år blev det tomater i normal storlek. Men jag har ett problem nu och det är att få tomaterna att mogna eftersom det inte kommer så mycket sol på den platsen där plantorna står.
Jag började med att plocka in den största tomaten som var en av dem första tomaterna som utvecklades. Det har gått en vecka sedan jag lade tomaten på fönsterbrädan i köksfönstret. Av egen erfarenheter vet jag att det fungerar att använda fönsterbrädan som ett mognads ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar