söndag 30 september 2012

Höstkrans med oätliga svampar


Minns ni när jag lekte frisör på vår Buxbon buske? Om inte läs inlägget Buxbon hos frisören. Då samlade jag en del av grenarna i en papperspåse för att använda som material att skapa med. I detta inlägget skall jag avslöja vad det blev....


Det blev en hemtrevlig höstkrans med oätliga svampar att hänga på dörren. Tyvärr var det alldeles för mörkt när jag skulle fota kransen så den fick stå modell i köket istället. Denna hemtrevliga krans får bli ett inlägg till Maleviks rosenträdgård som är öppen för alla att delta i från i lördags och resten av veckan.


Kransens stomme består av en flätad krans av något trämaterial som du kan köpa i hobby butikerna  Jag hade även grön ståltråd. Den finns att köpa i trädgårdsbutiker.


De övriga materialen var Buxbon kvistarna, bastband med vit ståltråd. Det är en rosett som har tillhört ett förre detta paket. Jag tar alltid tillvara fina omslagspapper, presentsnören och diverse tillbehör när någon familjemedlem får presenter. Svamparna har jag köpt i hobbybutiken för att ha att dekorera med. Dem har jag haft liggande ett tag i källaren. Det ser ut som något djur har smakat på svamparna. Dem är inte gjorda av plast, utan jag tippar på något pappers liknande material. Eftersom jag har lite fuktigt i källaren så har det säkert gjort så svampen har dragit ihop sig.


Så här gjorde jag: I botten hade jag lite grövre grenar som jag stack ner i hålen på kransen. Sen fortsatte jag undan för undan att bygga på kransen med grenar samtidigt som jag virrade ståltråden om och spände åt.


Så fin blev den när hela stommen var täckt sen var det bara att sticka i svamparna som också var fast satta med ståltråd. Upp hängnings krok gjorde jag med ståltråden baktill på kransen.

2 kommentarer:

  1. Surfade mig hit en aning av misstag, men du har en superfin blogg här!
    Fortsätt med det fina arbetet!
    Tack för det här!

    Also visit my weblog ... http://www.harujapanese.com/

    SvaraRadera
  2. Vilken cool site! Jag har läst alla dina texter!

    my blog post candida

    SvaraRadera