onsdag 10 oktober 2012

Blomsterarrangemang med båge


Vad gjorde du i helgen? Detta är ett annorlunda tema som maritjohansson fotoutmaning har varje vecka och det jag gillar bäst med utmaningen är att deltagarna har hela veckan på sig att lägga in inlägg. Jag tycker det är bra med olika utmaningar för oss bloggare. Det gör min publik bredare och ger mig samtidigt en kick. Men ibland blir det för mycket utmaningar för en själv, så det börjar kännas kravfyllt att blogga. Då är det som allt annat i livet, att välja och dra ner på utmaningarna.

Min helg var lugn eftersom jag hade influensa i kroppen vilket gjorde att jag hade feber till och från. Dessutom värk i hela kroppen. När febern höll sig nere och när värken satte i som värst försökte jag göra ett stilla sittande pyssel. Bra för att glömma alla smärtor. Jag satt och bläddrade i inspiration böcker. I denna boken hittade jag ett pyssel som jag delar med mig här.


De få rosorna jag har i trädgården är tyvärr döda så jag valde de blommor som finns kvar. Jag kände att det var roligt att bevara blommorna innan frosten kommer och tar dem.


Jag hade några dagar innan städat bort dem vissna plantorna med klätterväxten Svartöga från min oisolerade, inglasade altan. Men jag hade inte hunnit plocka undan stålbågen. Här är materialet jag använde mig av för att göra min blombåge. Bågen måste ju stå i något. Så jag valde en lämplig kruka. Valet blev höst krukan som jag gjorde förra året av grannens fina löv, se inlägget: höstkrukan som tillslut fick ett lyckat resultat, jag använde även oasis som går att vattna på.


Det levande materialet som jag använde mig av var olika växter som finns just nu i min trädgård.


Hotensia var jag tvungen att virra fast med ståltråd. Men Tagetesen kunde jag trä på genom stålbågen.


Den tredje blomarten jag använde på bågen var Kärleksört. Även den fick jag sätta fast med ståltråden som var grön, samma färg som stålbågen. Det var bra för då synades den inte så mycket.


När jag hade satt fast den färdiga blomsterbågen lade jag olika marktäckande växter i olika färgnyansen.


I år skiftar min Hotensia i olika färger. Den  mindre blomman på bågen är lila medan den stora ljusblåa blomman. Den stora blomman fick sitta ovanpå de marktäckande växterna som dessutom håller fukten så inte den Hotensia vissnar. 

1 kommentar:

  1. Som ett litet konstverk, jättefint. Och krukan har du också gjort själv?? Otroligt snygg, du är väldigt duktig!
    Så tråkigt att du varit sjuk, hoppas du är frisk nu. Jag har samma inställning som du till alla utmaningar, tycker det är så roligt att ha ett mål med fotograferingen och redigeringen, men ibland blir det ett krav och då behöver man en paus, det brukar dock räcka med ett par dagar för mig så vill jag vara med igen. Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera