onsdag 24 oktober 2012

Lagning av byxor


Trots att jag har symaskinen stående på ett skrivbord används den alldeles för sällan. Men i dag var jag tvungen att laga min son Christoffers jeans. Han hade fått två hål på två byxor i baken. På dessa byxor är det två små hål. Dem stickade jag ihop. När man stickar i hop på maskinen syr du tätt zick zack fram och tillbaka och fyller då igen hålet med sytråd. Detta gjorde jag förra veckan på ena paret. Men det höll inte så många dagar.


Det förre detta lagade hållet har nu blivit större. Det gjorde att jag kom på ideen med en förstärkning av en bit jeanstyg som sätts fast på insidan av byxorna. Detta inlägget är en form av handarbete så därför vill jag koppla mitt inlägg till Husmorsskolan symöte.


                               Jag letade upp bitar av rester från jeans. Sedan klippte jag ut en bit.

2 kommentarer:

  1. Du som läser detta inlägg. Avslutningen blev färdig när jag skrev den igår. Jag försökte redigera på iphaden men det fungerade inte. Så gör en justering på datorn inom de närmsta dagarna.

    SvaraRadera
  2. Att laga hållbart och snyggt kan vara klurigt. Jag brukar göra som du gjorde med en bit tyg på insidan. Ofta pressar jag fast den med en bit vliseline som har klister på båda sidor, så sitter det still. Det används annars till applikationer. Är det litet så nöjer jag mig med att sicksacka så där, men annars kan det hända att jag sätter en lapp på rätsidan också. Då tycker jag att jag gjort vad som göras kan. Har två killar som också nöter byxor, men det blir lite bättre när de blir större tycker jag. :)

    SvaraRadera