tisdag 7 november 2017

Så här mår Peppers klor nu



Dagens inlägg som är en uppföljning hur vår hund Pepper mår sedan jag startade med Alovera medicinen för att behandla hans kroniska sjukdom SLO. Se tidigare inlägg med hans sjukdom: Drömmen som tyvärr var sann.De nya klorna växte ut men efterSå gick det med användningen av Alovera
Pepper kanske inte ser så glad ut där hans sitter i soffan. Han är trött efter morgon promenaden.


Efter 2 månads användning av Alovera ser Peppers klor ut så här. Han har vart på toppen humör. Men jag märker att det är viktigt att inte glömma att smörja en gång om dagen och att han får i sig hela medicin dosen som han har varje dag. Trental som är en av standard medicinerna för hundar med SLO tas i tre omgångar per dag. Det gör att det är lätt att glömma eller hinna med att ge en dos och det är den mitten dosen. Genom min kontakt med Linda som har hunden Cesar djungelkattenskeaton har jag fått tips att kontakta Kerstin Bergvall via min veterinär. Kerstin som är en mycket duktig omtänksam veterinär från Uppsala som har goda kunskaper om sjukdomen SLO.  När jag härom veckan pratade med min veterinär hade hon haft kontakt med Kerstin. Då hade hon tycket att Pepper gick på för hög dos av Cortison. Så nu har vi börjat testa att minska mängden Cortison. Vi har tagit 3 veckor i taget för att se så inte Pepper mår sämre eller att klona reagerar negativt. Tre veckor har det gått sen vi minskade 1/4 del. Om en vecka skall vi minska ytligare 1/4 del. Vilket kommer att bli att Pepper bara skall ha en tablett Cortison varannan dag. Det är inte bra att ha för hög dos i längden med den medicin som kan ge andra biverkningar på bland annat skelettet. Det vi också har märkt med Cortisonet är att Pepper blir mer matglad, dricker mera och kissar i mängder. Om några veckor kommer Pepper ta blodprover och vi skall fylla i en blankett för att delta i ett forskningsprojekt om SLO. Det tycker jag känns viktigt att kunna hjälpa till för att få bukt med sjukdomen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar