onsdag 7 november 2012

Stickat smycke med brodyr


Efter att jag hade provat att virka ett halsband av ståltråd, se inlägget virkat ståltråds halsband. beslöt jag mig för att även prova att sticka med ståltråd. Så här blev resultatet som skilde sig mycket från planeringen.

                                               
                                               

                Precis som det virkade smycket hittade jag även ett stickat halsband i denna boken.


Så här såg planen ut från början. Jag följde stickbeskrivningen i början tills jag kände att detta smycket egentligen inte var i min smak.


Det gjorde att jag följde beskrivningen till varvet där mask ökningen skulle ske. Istället för att öka valde jag att maska av.


Vid uppläggning av maskor skulle stickarbetet börja med en uppläggning i ett bomullsgarn. Jag valde att sticka med strumpstickor. Det var betydligt smidigare att sticka med ståltråd än det var att virka med samma material.



När jag hade maskat av virkade jag en kant med fasta maskor med svart ståltråd runt hela plattan.


 Jag tyckte den stickade ståltråds smycket såg så naket ut och behövde piffas upp. Jag bestämde mig för att pröva att brodera in svarta kinesiska tecken med ull garn  Det översta tecknet betyder "vatten" och det nedersta "berg".


Jag avslutade halsbandet med att sätta på ett töjbart läder snodd. Detta inlägget är ett handarbeta som jag vill dela med mig på veckans symöte hos Husmorsskolans blogg. Symötet var i går men då hade jag inga möjligheter att delta.

Smycket finns nu att köpa i Susannes skaparshop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar