tisdag 19 maj 2015

Tittskåpet "Pytte" som ett linneskåp


Det var på slutet av 80-talet som jag började att göra Tittskåp. Då tog jag beställningar och sålde till bekantas bekanta. Det höll på i något år. Sen gjorde jag bara tittskåp när mina nära och kära fyllde år eller vid andra högtider. Därefter tröttnade jag på den typen av pyssel och gjorde annat. Förra något år sedan tog jag återigen upp min tittskåp tillverkning. Den stora skillnaden på dagens tittskåp material är att jag har använt mig mest av återbruksmaterial.

                           
                                                         
                                   

Materialet som jag använde mig av är ett lock till en silver sked som barnet kan få i dopgåva. Jag har också använt mig av en bit av en annan kartong.



Jag utgick från att tittskåpet skulle gå i färgerna rosa, brunt och vitt. Så själva tittskåps stommen med tillhörande 5 hyllor målade jag rosa. Sedan använde jag mig av resttyger som både var mönstrade och enfärgade. Av tygbitarna formade jag till paket och rulla ihop en del av dem. Jag satte även fast tygbitarn me limpistolen på de olika hyllor.

                            

                                        På varje hylla klistrade jag fast olika tygbuntar med 


4 kommentarer:

  1. Vad fint! Har du inlägg med tittskåp från förr vore roligt att se:-)

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa! Ja dem har till och med en egen flik Tittskåp.

    SvaraRadera
  3. Så puttenuttigt och gulligt! Det är något speciellt med miniatyrer. Och det är ju klart mer sport att tillverka delarna själv än att köpa färdigt.

    SvaraRadera