lördag 9 februari 2013

En färg klick med eget mönster blev ljusstakarnas lyft


Av en vän fick en påse med enkla ljusstakar i samma form av tjockt glas. Kanske var det kristall? För när jag målade på dem blev mina enkla målade sträck tredimitionella. Ljusstakarnas nya lyft är snarlikt de handgjorda glas föremålen som finns att köpa på Kosta Boda. De vita prickarna fick ljusstakarna att lysa upp och stärka den gula och röda färgernas lyster.


Så här enkla och lite tråkiga såg ljusstakarna ut innan jag målade dem med glasfärgerna. Efter att de målade föremålen torkat i rumstemperatur i 24 timmar. Du sätter dem i ugnen på 150 grader i 15 min. Du stänger av ugnen och låt sakerna stå kvar tills ugnen kallnar. Då är dina glasmålningar inbrända.


Förutom ljusstake paret blev det en solo ljusstake. Där målade jag ljusstaken ljusblå med tulpaner. Jag hade ingen grön, så det kunde inte bli någon stjälk eller blad. Mellan tulpanerna gjorde jag prickar i mellan blå. Även denna ensamma ljusstake är målad o bränd i ugnen. Detta inlägget handlar om att förnya.Precis som min utmaningen med återbruk, se ikonen nedan på de andra katogorierna i utmaningen. Alla får vara med och utmaningen pågår fram till den 28 februari. Det blir lite reklam igen för detta inlägget vill jag även dela med mig i maleviksrosenträdgård 2013/02 saturday show off.

                                                          Återbruksutmaning 7 jan-28 feb



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar