onsdag 13 februari 2013

Moderna hjärtan i tre olika material


I morgon är det ALLA HJÄRTANS DAG och här kommer ett hjärtan pyssel som är delvis gjord av återbruksmaterial. Så detta inlägget stoppar jag in i veckans utmaning med återbruk nr-6


Hjärtana har jag fyndat på en Panduro outlet butik. Det var strax efter jul helgena. Eftersom jag är så förtjust i dem moderna formarna på hjärtana kunde jag inte låta bli att investera dem. Samtidigt kom jag att tänka på att dem kanske kunde komma till användning i februari månad. Jag startade med att göra hjärtanet till vänster (se bilden ovanför). Det hjärtanet är gjort av rött tyg med små guldhjärtan. Hjärtana är gjorda av styrolit.


Tekniken som jag har använt mig av är ett pyssel som var modernt för ungefär 10 år sedan. Det var då taggsaxen blev moderna. Du startar att med att klippa kvadrater med hjälp av taggsaxen.


Stryk lite lim på ett mindre parti på hjärtanet. Ta en kvadrat och tryck in den i hjärtanet med hjälp av en sticka eller liknande på lim partiet. Fortsätt så tills hela hjärtanet är täckt. Men gör inte samma misstag som mig. Längst ner i spetsen är det väldigt skört. Så välj istället att klistra kvadraten rakt på istället för att sticka in den. Min spets gick av så jag fick limma den.


Hjärtanet i mitten på bilden överst i inlägget är gjort av ett reklam blad som jag också klippte i kvadrater med taggsaxen. Jag prövade om det fungerade att göra samma teknik. Men det fungerade inte utan istället fick det bli decoupage.



Hjärtanet längst till höger är gjord av en röd plastpåse. Även påsen klippte jag i kvadrater och fortsatte på samma viss som med hjärtanet med tyg.



                     För att hänga upp hjärtana använde jag en knappnål baktill på varje hjärtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar