onsdag 27 mars 2013

Gör eget påskägg från grunden


Min dröm har varit länge att pröva att arbeta med papiermache. Men jag har inte haft lust att köpa tapetklister bara för detta. Och dessutom har jag läst att det skall vara enormt kletigt att arbeta med. Jag bestämde mig för att pröva med ett annat klister som jag har hemma. I stället för tapetklister valde jag lacklim. Så här gick det och så här gjorde jag.


Materialet som jag använde till äggets stomme var reklampapper, en ballong och skollim (som blandas ut med vatten= hemmagjort lacklim).


Ballongen blåste jag upp till önskad storlek på ägget. Därefter strök jag in ett mindre parti med lacklim på ballongen. Jag använde en bredare pensel till det momentet. Sen rev jag reklam pappret i mindre bitar och tryckte fast dem. Jag lade reklambitarna omlott på varandra. Jag gjorde tre likadana lager.


Mellan varje varv fick ägget torka. Så det tog några veckor att göra påskägget färdigt. När sista varvet inte var riktigt torrt kunde jag inte hålla mig längre utan jag tog en brödkniv och delade ballongen mitt itu. Men detta är inget att rekommendera  Istället råder jag dig att vänta tills allt är riktigt torrt för att få ett bättre resultat en vad jag fick.


När jag hade delat ägget böjde det sig. För att få den formen jag ville ha var ägget tvungen att torka ägghalvorna över en saftkanna :)


När ägghalvorna tillsist hade torkat var dem fortfarande lite svajiga i kanterna. Jag antar att jag tog för tunt lager med papper. För att neder kanten skulle bli stadigare limmade jag fast en remsa av kartong ( ca 1 ½ centimeter) runt om varje ägghalva.


Ägget blev den en aning skev...Men jag fortsatte ändå att jobba vidare med mitt påskägg genom att måla den i skarp rosa.


Kycklingen har jag gjort av två ihop satta fjädrar som egentligen skulle hänga i riset. Botten på fjädersamlingen formade jag till ett huvud där jag klistrade fast ett plast näbb och rullande ögon ( som är köpta i hobby affären). jag avslutade med att limma hela kycklingen på ovansidan av ägget. Påskägget har jag med på min utställning, se inlägget utställningen med länkar kring materialet

1 kommentar:

  1. Sött ägg! Vi gjorde sådana för två år sen - pilligt och kladdigt ;) I år blir det kanske virkat istället, vi får se!

    SvaraRadera