måndag 22 april 2013

Laminerade tulpaner


En annorlunda vas klär sig med annorlunda blommor gjorda av en ny testad teknik. Aprils månads pysseltema hos fiffigasystrar är "Nu blommar det" Blommar gör det i stövel vasen, men luktar gör inte tulpan buketten.


För tulpanerna är gjorda av tyg med en pappersmall under. Efter att ha klippt ut tygtulpanen tillsammans med pappersmallen har jag lagt alla blommorna på ett laminerings papper. Jag funderade om det skulle fungera att laminera tyg. Så jag bestämde mig för att testa och se om det fungerade. Glad och stolt som en tupp blev jag över att den nya tekniken fungerade. Efter att ha klippt ut alla blommorna, bestämde jag mig att fortsätta fundera hur jag skulle sätta ihop de olika delarna. Jag gjorde dem dubbel så blommorna skulle få en 3D känsla.

                                           

 Blommorna måste också ha blad. Dem är gjorda på samma sätt. Den ända skillnaden var att jag använde två olika tyger på samma blad. För att det skulle bli mer effektfullt.


Jag beslöt mig för att sy ihop dem med garn. Det fungerar inte att sticka nålen i plastmaterialet, så jag fick först göra hål med hjälp av en syl. Därefter sydde jag ihop blommorna.


Jag var tvungen att fylla blommorna med samma tyg som varje blomma är laminerad med. Om jag hade valt att låta bli att fylla hade jag inte fått fram 3D känslan i tulpanerna. Samtidigt som jag fyllde dem trädde jag på blommorna på en blomsterpinne som var grönfärgad. Jag lade lite lim i botten med limpistolen så att pinnen skulle sitta fast ordentligt. Bladen klistrade jag fast på varje blomma. Vasen fyllde jag med tidningspapper, en oasis, prydnadsstenar och bomull.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar