onsdag 3 april 2013

Reflextavla


Igår dagens inlägg visade jag mitt nya projekt, sydd schablonblomma med olika tekniker , som hade samma motiv som denna tavlan. Jag har använt samma schablon mall. Tavlan kom till av en test och utvecklades under processen.


Materialet som jag har använt mig av: En bit tjock kartong, vaxkritor ( har varit mina barns när dem var yngre) och schablon mallen.


Jag använde den väl kända skoltekniken vaxkritor och vattenfärger, eller akvarell. Eftersom jag inte äger några vattenfärger. Jag startade med att färglägga schablon blomman. Därefter målade jag över med mörkbrun färg. När du målar på vaxkritan glider vatten färgen undan. När den bruna färgen torkade blev den otroligt ljus. Detta var inte så jag hade tänkt mig bakgrunden. För jag tycker nu att tavlan såg blek och livlös ut. Det var bara att lägga på ett lager till med färg. Denna gången valde jag att ta mer färg och mindre vatten. När allt nästan hade torkat duttade jag även i lite svart på tavlan.


Trots att bakgrunden blev mörkare tyckte jag fortfarande att tavlan var livlös. Jag antar att det är schablon trycket som gör tavlan stel. I mina skåp hittade jag en burk med blänkande paljetter i olika former. Jag använde silver stjärnor till blommans mitt och gröna kvadrater som jag halverade så dem skulle passa på bladen. Nu fick tavlan en lyster och i mörkret lyser den som en reflex tavla





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar