tisdag 10 mars 2015

Löpare med cirkelmönster



Dukens process har jag delat med mig av, om du har missat detta gå in på länken: En löpare i process. I det inlägget visade jag en närbild på den stora cirkeln och vilka stygn jag hade använt.


Dem yttersta cirklarna är delade med två olika mönstrade tyger. I mitten har jag broderat med en blandning av Myrgångsöm och Diamantsöm i olika rosa färger.


Den näst yttersta cirkeln som är stark cerise färgad har jag broderat tät Langettsöm runt.


Cirklarna som är närmast den största cirkeln i mitten har fått 4 olika stygn i olika nyanser. Närmast tyget ser du beige Efterstygn med rosa Franska knuta. Andra raden består av Efterstygn i stark rosa med Snodd söm över Efterstygnen i beige ( tråden har jag delat på hälften. Det gör att den beige garnet blir ljusare.


Det finns mängder av olika brodyr stygn. Jag tycker det är roligt att lära mig namnet samtidigt som jag lär mig olika stygn. För att få mer kunskap i ämnet har jag plockat stygn från dessa böcker.


I denna boken finns det bild beskrivningar på hur du gör mängder av olika stygn och tips på vad du kan brodera. Jag tycker boken är bra fast enormt klumpig och tung att släppa på.


Den andra boken som jag har hämtat stygn från är betydligt modernare. Där i hittar du kläder som har förnyats med brodyr mönster och mängder med andra tips och stygn i flera lager som jag använde på en av mina cirklar. Även om boken inte innehåller lika mycket olika stygn så ger den en lekfullhet i brodyrkonstens värld. Jag gillar denna boken mycket och den är i ett bra format med fina levande bilder.












 .

1 kommentar: