torsdag 22 augusti 2013

Mitt syrum




Jag är uppvuxen med hemma sydda kläder.Eftersom min farmor var sömmerska var det mycket sällan jag och mina syskon fick några köpta plagg. I mitt hem fanns också en symaskin som bara var framme när kläderna behövde lagas. Trots att jag har VÄXT UPP MED SYMASKINEN har jag inte mycket kunskap om hur man syr, ritar mönster till kläder.Genom åren har jag sytt och designat egna gardiner. Förra sommaren köpte jag en symaskin från Ikea. Den var billigt, lätt att lära sig och den fungerar utmärkt till dem ändamål som jag behöver. Dagens tema på inspirationsfabriken är "EN PLATS ATT VÄXA PÅ. I syrummet växer jag några centimeter varje gång jag har sytt färdigt med något projekt.



När vi skaffade laptopar  i stället för den stationära datorn blev datarummet tomt. Då passade jag på att bygga upp mitt syrum som jag har drömt om i många år. Se länken: Ordning i syrummet men var är min symaskin? I somras köpte jag denna här bokhyllan på loppis. Den placerade jag i jämte den andra hyllan på samma vägg. Från början hade jag planerat att ha förvaringslådor i hyllan för alla tyger. Men när jag höll på att plocka ur plastsäckarna med tyg och sortera lade jag ifrån mig tyget i bokhyllan. Då upptäckte jag att det var snyggt att förvara tygerna direkt på hyllplanen istället för i en förvaringslåda. Förutom att det är snyggt gör det mig mer inspirerad att sätta gång att sy.



2 kommentarer:

  1. Det är kul att sy och skapa, höll på en hel del när dottern var bebis. Nu blir det nästan aldrig. Om jag tar fram symaskinen är det för att laga något som gått sönder :) känner att mitt fotointresse tar upp all "hobby-tid", man hinner ju inte allt.

    SvaraRadera
  2. Åh vilken lycka att ha ett rum där huvudsyftet är kreativitet:) Förstår om du upplever dig växa där inne, att skapa är otroligt givande och utvecklande!

    kram

    SvaraRadera