söndag 22 september 2013

Höst röjning på altanen


Sommaren har stannat länge i år och det är helt underbart! Men nu har hösten kommit på allvar. På morgonen har temperaturen börjat sjunka till bara några plusgrader. I helgen passade jag på att röja undan dem känsliga krukväxterna så inte den plötsliga första frosten skall döda dem. Det var länge sedan jag deltog i Helgutmaningen så detta blir ett passande inlägg. En av dem tåliga sorterna som finns där ute är mina morötter som växer i en djup kruka. Dem får stanna kvar i fönstret och pryda ett tag till.


Här ser du några halvdöda växter det är paprikorna som är skördade. Plantorna skall ut till komposten. Men det har ösregnat konstant ute hela dagen. Så dem får stå på bordet till regnet avtar. Två av tomatplantorna har varsin tomat som fortfarande är grön. Dem får stå kvar i  fönstret.


Alla mina paprikor mognade och blev röda. Men det blev olika nyanser av rött. Dessutom var smaken annorlunda. Den mörka röda tomaten till vänster var mycket sötare en den klar röda tomaten till höger.


Inomhusgräset som har hängt i en ampel är kanske inte så frost känslig. Ärligt talat så vet jag inte, men jag är inte så rädd om den eftersom jag har flera av denna sort och den växer som ogräs. Jag vet dock inte vad den heter. Du kanske vet? Skriv i så fall en kommentar.


Jag har haft många Pelargoner i fönsterna på altanen. Dem har hängt med i många år och flera av dem är väldigt magra. Så jag har beslutat att även dem får kasseras i komposten. Två Pelargoner var fortfarande ståtliga och dem har fått flytta in i köksfönstret. Visste du att Pelargonierna aldrig slutar att blomma? Många ställer dem mörkt och svalt inför vintern. Men det behövs inte för dem är lika fina året om. Men det kanske är för utrymmet. Det finns ingen plats på fönsterbrädan.










3 kommentarer:

  1. å , där påminde du mig om vad jag också behöver göra .
    härliga bilder

    SvaraRadera
  2. Hösten innebär ju en hel del pyssel för oss som har trädgård. En del trevligt och annat vemodigt. Jag skjuter upp det mesta till våren. Då är det härligt att rensa bort gammalt för att få se det nya spira.

    SvaraRadera
  3. Min man har också stökat bort alla sommarväxter i helgen. Det känns så tråkigt :(

    SvaraRadera