onsdag 23 oktober 2013

Het tjockpannkaka med rödbetor


Detta är en vegetarisk rätt som är lite het. Jag har tillsatt chiapsyl som är produkten som jag har använt mig av i min bantning. Det är ett naturligt frömjöl. Läs mer under etiketten "bantar tips" Pannkakan är god att ätas med fruktsylt som bryter den heta smaken. Annat gott tillbehör är pizza sallad eller en vanlig grönsallad.


Börja med att göra pannkakssmeten för den behöver stå och vila/svälla i ungefär 30 minuter. Till pannkakan har jag använt: 2 ägg, 1 liter lättmjölk, 1 tsk salt och 2 varv på peppar kvarnen. Olivoljan har hamnat fel plats för bild för den skall vara med i ett senare moment i receptet :) Istället för olivoljan skulle vetemjölet vara med. I receptet skall det vara 5 deciliter vetemjöl. Det finns en till produkt som saknas på bilden och det är Chapsyl. Av det frö/mjölet används 2 matskedar.


Börja med att vispa ägg och mjölk. Fortsätt med att lägga i kryddorna, vetemjölet och chiapsyl.
Ställ bunken i kylskåpet medan du gör i ordning grönsakerna.

                           

Till fyllningen av pannkakan har jag använt 2 morötter, 2 rödbetor, 5 centimeter zuccini, halvt paket med fetaost gjort på får och getmjölk och ungefär ½ deciliter vitlöksklyftor.


Riv ner alla ingredienserna  utom fetaosten i matberedan. Grönsakerna skall vara grov malda.


Ta fram en wok eller stekpanna. Häll i olivolja och därefter grönsakerna som får fräsas mjuka. När grönsakerna är mjuka smular du i osten och rör om.


                           T nu fram smeten från kylskåpet och häll i grönsaksröran och rör om.


Häll smeten i en långpannan. Jag har använt en storleken 35 x 40 ställ i pannkakan i kall ugn. Sätt på ugnen på 200 grader. Grädda pannkakan ungefär 1 timme. 














1 kommentar: