tisdag 15 oktober 2013

Smycken av "Clay"


Idag var det min tur att ta över stafettpinnen i Pysselstafetten nr 8 som denna omgången har temat "Barn & Babis". Kika in på länken där du ser hela schemat över alla deltagare. Jag har valt att göra smycken som är tillverkad i ett nyinköpt material "Clay" i två variationer "Silke Clay" och Foam Clay". Jag valde att köpa vit form massa. Men det finns även många olika färger på massan att köpa. Jag valde vitt för att kunna måla den färgen jag önskade. Jag skall börja med att berätta att detta materialet är lite svår arbetat. Den fungerar inte som vanlig lera. Så jag skulle rekommendera att detta pysslet är för barn från skolåldern. När massan har torkat är den lika lätt som papper.


"Clay" luktar gott. Doften påminner om diskmedel. Den är mysig att ta i, klibbar inte, Vet inte om den är gift fri. Torktid mellan 1-3 dagar, går att måla på. Materialet finns inte att köpa på Panduro. Företaget som säljer denna produkt Creaktiv company. Jag köpte materialet i hobbyaffären där jag bor. Om det finns en annan butik en Panduro på den orten du bor på kan du be dem köpa in materialet. Kostnaden är 19.90 per burk. Efter att jag hade gjort dem här smyckena hade jag hälften kvar i varje burk. Skillnaden på dem olika "Clay"
är att "Silke Clay" är slät medans "Foam Clay" har en kornig yta.


När jag menade att massan inte fungerar som lera var det att den inte fungerar att forma som en figur. Utan massa måste ha en stomme att kläs runt. Eftersom materialet var nytt för mig prövade jag mig fram genom att använda olika återvinnings material som stomme. Vissa material fungerade bättre än andra. Kartong är ett material att rekommendera som stomme. Detta är stommen till det rosa hjärtanet se första bilden.


Det går att blanda de olika "Clay" hur som helst. Jag valde att göra två strukturer på hjärtana genom att först täcka ena halvan med den släta massan och sedan den andra halvan med den korniga massan. Innan jag lade hjärtanet på tork gjorde jag hål med en stoppnål längst upp. Efter 3 dagars torkning målade jag rosa och trädde i ett svart läderband.


Dem långa blåa pärlorna i det andra halsbandet har en stomme av sugrör som jag har klippt i 2 ½ centimeters bitar. Att fästa massan på sugrören var lite pilligare men det fungerade ganska bra. Något jag inte rekommenderar att fästa på är aluminium folie eller plastfolie.


Hund huvudet som är en brosch och har en stomme från ett plastörhängen som hade tappat sin partner. Den vita ovala delen var en annan partner löst örhänge. Jag limmade ihop dem med limpistolen. 


Jag startade med den släta massan till huvudet. Nospartiet klädes in i den korniga massan. Därefter klistrade jag fast 2 rullade presentpapper som öron (med limpistolen).


Öronen täckte jag också med den korniga massan. Medan den runda nos knoppen, ögonen och tungan   blev till av den släta massan. Som du kanske ser gjorde jag även ett hål med stoppnålen längst upp på hundens huvud. Men efter torkningen var hålet för litet. Det var anledningen att hundhuvudet fick bli en brosch istället för halsband. Köp hem materialet och låt nu din fantasi flöda. 

Nu lämnar jag över stafettpinnen till morgondagens pysslare som är Pysselmani och Opellae














5 kommentarer:

  1. Oj, vilket spännande och konstigt material att experimentera med!! Aldrig hört talas om det tidigare! Fina smycken!

    SvaraRadera
  2. Spännande med något nytt, jag har inte heller stött på det tidigare! Kul! Och fint blev det!

    SvaraRadera
  3. Kul att det blev lite olika strukturer. Ännu en sak man måste prova göra alltså...
    Trevlig helg!!
    //Petra

    SvaraRadera
  4. Vart kan man köpa Foam Clay?Var och kollade på paduro i dag men dom hade inte.

    SvaraRadera