onsdag 11 mars 2015

Halsband med nästan bara återbruk

                                                             Hej!

Här hemma förbrukar vi en hel del hörlurar. Här ser du två varianter på hörlurar. Båda är trasiga så dem har liggat i garaget för att så småning om fraktas vidare till återvinningscentralen. Men efter att jag hade läst och beundrat Hemgjort återbruksblogg där Helena skapar smycken med sladdar blev jag inspirerad av hennes idé. Jag plockade upp hörlurarna och började slakta dem med saxen. Det större lurarna lade jag bland mitt skapar material för framtida bruk. I dagens inlägg skall jag visa mitt resultat jag fick fram av den svarta sladden.



Nu behöver jag aldrig köpa svarta läderband längre. Jag valde att använda köpta metallpärlor som jag hade hemma. 


Metallpärlorna har jag köpt i en hobbybutik. Mellan de köpta pärlorna har jag gjort återbruks manschetter av jeans. Jag klippte av neder kanten på jeansen som var lite tjockare. Sen gjorde jag fyrkanter som jag därefter klippte av alla fyra hörnen. Varje cirkel vek jag på mitten och klippte upp det lilla hålet. På varje fyrkant blev det 2 manschetter eftersom jeanstyget var dubbelvikt på nederkanten.


Jag trädde varannan metall pärla och varannan jeans manschett. Manschetterna vände jag åt olika hål för att få fram nyanserna från fram och baksida på jeanstyget. I min smyckets tillverknings väska har jag lite olika material. Där finns bland annat olika lås till hemma gjorda smycken. För att få fast den mindre varianten på kabinhake använde jag svart ståltråd.


                                     Halsbandet är snygg till jeans och till svarta kläder. 






2 kommentarer:

  1. Gud va coolt halsband! Var köper du dina dela till smyckena?

    Ha en fantastisk dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Dem pärlorna köpte jag i Kiawa Hobby i Kungsbacka https://www.facebook.com/pages/Kiawa-hobby/100519286799326?sk=info&tab=overview

      Radera