torsdag 26 december 2013

Ett ljusarrangemang istället för en julgrupp




När vi skulle åka till min storebror på julafton var planen att köpa en julgrupp i blomsteraffären. I dagens moderna samhälle där affärerna oftast har öppet alla dagar oavsett om det är en afton eller helgdag blir vi enormt bekväma. Självklart är det väl öppet på själva julafton trodde jag, men för säkerhet skulle kikade jag in på deras hemsida. Men tyvärr hade butiks ansvariga för hemsidan glömt att uppdatera avvikande öppettider kring jul och nyårs helgen. Så jag åkte ditt med hoppet att det skulle vara öppet. Det var helt svart och stängt. Vad gör vi nu? Något måste vi ha med oss till värdefolket som vi skulle tillbringa julafton hos.


1 timme innan vi skulle åka fick jag letat upp material. Idéen om ljus arrangemanget har jag haft ett tag. Det var en plan som jag hade tänkt att göra då jag plockade in naturmaterialet som jag hade till Enkelt och snyggt! som jag har som dekoration på altanbordet. En rund trä platta med fast skruvade mässing hållare för ljus hade jag över från en pysselkväll på jobbet. Jag målade kanterna och lite upp till med min nyinköpta snöfärg. 


Krukan med naturmaterialet från "enkelt och snyggt" fick nu plundras. Jag använde limpistolen och satte fast dem olika gröna växterna. Fyra röda ljus hittade jag också hemma. Helt perfekt!


Snön ovanpå det gröna bladen är ett bomulls liknande material som är formade som små bollar som sitter ihop. Mer plundrat material från krukan på altanen är glittriga flörtkulor och flugsvampar. I mina gömmor hittade jag även en silver färgad ståltråds girlang med stjärnor som gjorde ljus arrangemang extra bedårande. Jag avslutade med att packa in allt i cellofan (tyvärr glömde jag att fota med cellofanet). Cellofan gör att arrangemang ser mer professionellt ut. Det tog mig sammanlagt 15 minuter att göra denna present.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar