fredag 13 december 2013

Lussekatt som går att spara i fera år



Sankta lucia! Vi har kommit nummer 13 på adventskalendern. Dagens bild är en Lussekatt som inte är ätbar med som går att använda år efter år utan att den möglar.


Lussekatter finns i många olika exemplar. Detta är en model som jag trivs med eftersom min mamma alltid bakar denna formen på katter. I butikerna finns det nästa alltid bara "s" formade lussekatter


Här följer beskrivningen på lussekatten som blev en brosch. Jag använde reklampapper som jag rullade smalt. Därefter kläde jag en ståltråd runt pappersstomen. 



När bullens skelett var färdigställt kom nästa steg som var att klä stommen med leran.


e
Idag blev det inga bullar eller lussekatter bakade. Istället plockade jag fram clay leran startade med den släta leran. Jag målade direkt på leran innan den torkade. Det var min dotter Ida som prövade den varianten. Det var något jag inte hade tänkt på tidigare och det spar tid. 




Jag använde allmogefärg då jag blandade 2 olika gula nyanser med vitt och ljusbrun. Russinen formade jag av den korniga clay leran och målade svart. På baksidan av Lussekatten klistrade jag fast en broschnål. Nu får Lussekatten ligga och luft torka i 2 timmar. Mer om denna praktiska ler kan du läsa här: Smycken av clay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar