torsdag 30 januari 2014

Prydnads ugglor


Ugglor i olika varianter har varit populära en tid. Jag har dock aldrig själv varit förälskad i djuret. Ugglor är spännande i naturen, lite fascinerande och kanske lite läskiga. Jag tänker främst med deras stora ögon och läten i skymningen. Vi har ugglor där jag bor eftersom det ligger en fårhage på andra sidan gatan av vårt hus. I hagen finns det flera sorkar och det är en favorit födda för ugglorna. För två sommar sedan hade vi en tam uggla som ofta satte sig på trädgårdsmöblerna på kvällarna strax innan det började skymma. Det var då jag kunde studera ugglan närmare. Annars kan det vara svårt att se ugglan på nära håll. Mina prydnads ugglor har jag tillverkat av toalettrullar. Det har blivit några olika pyssel med återvinnings materialet tomma toalettrullar så nu tycker jag att det är läge att skapa en etikett som jag kallar "skapa av toalettrullar"


Det finns flera bloggare som har gjort liknande ugglor det gör att jag inte kan länka till någon blogg. Jag har studerat flera av dessa ugglor och plockat lite av varje och satt ihop en egen utformning av mina ugglor. Först startade jag med att trycka ihop ena sidan. Då bildades det automatiskt två öron. För att dölja skarven i ugglans huvud klistrade jag fast lite päls.


Innan jag klistrade fast pälsvingarna målade jag ugglans kropp och ögon. Det blev också en färg glad dekoration i nederkanten på kroppen eller med lite fantasi går det att föreställa att detta är ugglans fötter.


Näbben på ugglorna har jag klippt ut från en tyg bit  med struktur. Uggleparet står nu i vårt sovrums fönster på fönsterbrädan i jämte krukväxterna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar