lördag 19 april 2014

Årets nya detalj i påskgruppen fick ett olyckligt slut!


Den efterlängtade påskhelgen inledes med regn och blåst vilket var en stor besvikelse. Men när jag vaknade i morse blev jag så glad när solen sken. Igår långfredag förberedde vi maten till påskbordet. I kväll kommer min dotter Ida och hennes sambo Rasti hem. Det blir en familjeafton, dock saknas en familjemedlem, vår äldsta dottern Emelie som inte hade möjligheter att komma hem. Igår gjorde jag två påskris. jag använder inte björkkvistar för vi har pollenallergi hemma. Men jag vill ha gröna kvistar, så istället passar jag på att ansa några gröna buskar vi har hemma. I ena riset som jag har stående på altanen blev det svarta och olika nyanser med rosa fjädrar. Två virkade små påskägg och mitt nygjorda äggskal ägg av kartong. Det andra riset som snart skall flytta in i vardagsrummet har fått gul och olika blåa nyanser på fjädrarna. I det riset hängde jag också i mina metallägg gjorda av en konservburk. Bredvid vasen syns det en påsktupp som är gjord av en trädsvamp, se inlägget:Påsktupp i naturmaterial.


En ny dekorations detalj i påskgruppen vid entren gjorde jag också ordning i går förmiddag. Det var resterna från ett rått ägg. Jag började med att skölja av äggskalet i varmt vatten och lade det sedan på tork. Därefter målade jag ägget med allmogefärg.


Det blev ju snyggt! Men ½ timme senare började det att regna.... Oj! Jag kanske borde ha lackat ägget. Efter regnskuren gick jag ut för att se vad regnet hade gjort med mitt målade ägg. Mycket glad och förvånad var jag över att färgen satt kvar. Glädjen varade dock inte så länge..... För 5 minuter senare kom en hundnos och upptäckte äggskalet som antagligen luktade ägg. Matgalen som vår hund Pepper är just nu så fick jag stoppa honom innan han åt upp hela äggskalet. Pepper som är skott rädd får nu en lugnande medecin under påskhelgen. Han mår bra av medecinen men den har dock en biverkning och det är att han blir så sugen/hungrig. Det gäller att hålla koll på sin mat för på 2 sekunder kan han komma smygande från ingenstans och sno maten. Rodeshian Ritchback är i normala fall otroligt matglada hundar och den snabbaste mattjuven som finns när dem har ett bigär eller när dem är valpar. Glad Påsk alla nya och gamla läsare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar