lördag 21 juni 2014

Krans med stomme från ett mindre körsbärsträd


Trevlig midsommar på er alla! Aftonen börjar lida mot sitt slut. I år valde vi att ha en avslappnad midsommarfirande hemma bara jag och min underbara man. Vi åt den traditionella midsommarmaten sill, färskpotatis och gräddfil. kvällen avslutades med jordgubbar och glass. Innan middagen bestämde jag mig för att göra en egen krans av ett mindre träd med blad och de blommor som fanns i trädgården. Kransen är gjord utan några snören eller ståltråd. För några veckor sedan hade jag en pysseldag med mina nya vänner Kalle och Maya i Göteborg. Kalle är konstnär och målar helt fantastiska tavlor. Dessutom är han duktig med att snickra och han har stor kunskap och erfarenheter med materialet trä. Detta är ett nytt material att pyssla med för min egen del. Denna pysseldag bytte vi erfarenheter, jag fick lära mig att göra kransar av små träd på 2 meter utan snören. 


Jag delade med mig av min kunskaper och erfarenheter av att klippa och skapa med konservburkar. Kalle  skapade denna blomman med en stor knapp i mitten.


Maya fick en egen ide. Hon valde att göra en sol istället för en blomma. Solen hänge hon i en buske som dekoration. En bra ide att spinna vidare på! Detta kan vara ett tips för de som har problem med råddjur i trädgården. Många hänger CD skivor i buskarna för att hålla råddjuren utanför tomtgränsen. En CD skiva i buskarna är inte speciellt snyggt. Varför inte göra några konservburks solar eller blommor att hänga i buskarna istället?


Att böja ett halvtjock träd är för mig en helt främmande upplevelse. Jag tänkte genast att detta kommer aldrig att fungera. Grenen kommer att knäckas. Så jag vågade inte ta i. Att lära sig hanskas med nya material är en träningssak. Jag fick inte ihop någon egen krans utan Kalle var så snäll och gjorde denna kransen till mig. Den var stor som en takkrona. 


        Kalle har gjort flera kransar som han har hemma i sitt egna hem. Här är en ljuskrona.


Eftersom jag inte lyckades få ihop en egen krans den dagen, bestämde jag mig för idag var det en perfekt dag att göra ett nytt försök. Oturligt nog lyckades kransen som jag fick av Kalle gå sönder under resan hem. Av Kalle fick jag lära mig att virket som skall böjas måste vara färskt. Jag hade 2 mindre körsbärsträd som jag behövde klippa bort. Dessa blev perfekta till min krans.


Jag klippte bort alla grenar med blad på och kvar blev det två långa käppar.


Med stort tålamod lyckades jag böja ihop den ena träd käppen. Den andra gick sönder. En del träd är mindre sköra en andra.


Nu kom de borttagna löven med deras tunna grenar till användning. Dessa lindade jag runt och stack ner i de springor som hade bildas runt det böjda körsbärsträdet. Därefter var det bara att plocka de blommor som var i liv ute trots våran torka som vi har hemma. Jag var dock tvungen att ha kransen ute för alla blommor var fulla med bladlöss. Jag fick se att det var Midsommar party hos Malleviks rosenträdgård. Jag lämnar i detta inlägg där!





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar