fredag 6 juni 2014

Ungsbakad sötpotatis med baconröra


"Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste landuppå jorden,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna 

Idag firar hela Sverige vår national dag. I bloggen sjunger jag in första versen på mitt lands national sång. Utanför fönstret öser regnet ner och luften har blivit kyligt. Det känns som ett typiskt svenskt midsommarväder. I dagens inlägg delar jag med mig en mycket god lunch rätt som jag har hämtat från Under vårt tak.



Lunchen består av några få ingredienser: Sötpotatis, gul lök, bacon och tomater. I grundreceptet skall det vara champinjoner. Men dem var slut hemma så jag använde pärl tomater istället.
tommateristället

Många butiker har speciella hyllor för LCHF produkter. Dem är tråkigt nog mycket dyra. Men dem är dryga, så på längre sikt blir dem prisvärda. Jag har valt att investera någon produkt att testa någon gång i bland. För drygt ett halvår sedan blev det köpt ett paket med kokoschips. Dem tog slut i går. Innan jag skulle göra denna lunchen köpte jag smaklös kokosolja. Oljan är i fast form. Du får gräva upp den fasta men följsamma kokosen med en tesked. Så fort kokosoljan når stekpannans yta smälter den och blir transparent.


Tvätta sötpotatisen och halvera den. Strö på flingsalt. Lägg potatishalvorna i en ugnsäker form. Sätt in formen i  200 grader i 50 minuter eller tills sötpotatisen är mjuk. När det är 10 minuter kvar på potatisen gör du i ordning baconröran. Klipp baconen i tärnings stora bitar. Löken och tomaterna skär du också i mindre bitar. Lägg i lite kokosolja och börja med att bryna baconen. När baconen fått färg häller du i lök och tomaterna och låter allt småputtra. När du har tagit ut sötpotatisen ur ugnen lägger du dem på en mat tallrik och häller över röran. Jag äter även skalet på sötpotatisen som nu har blivit lite frasigt.
Smaklig måltid och lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar