lördag 5 juli 2014

Bockarnas stad


Gävle är en fin stad med mängder av bockar. Igår var vi på shopping i staden. Min kamera fick jobba på högvarv. En sann turist blev jag kallad av min kompis Carina som jag bor hos. Denna restaurangen är också uppkallad efter Gävlebocken som varje år brinner upp. Restaurangen heter "Den brända bocken". Bocken byggs upp varje år och nästan alla år den varit utsatt för sabotage och mordbrand. Julbocken sätts på plats varje år vid 1:a advent.


Mindre bockar som statyer fanns det över allt på stan i olika färger och modeller. Den här tycker jag symboliserar Sverige. Jag blev mycket förtjust i bock statyerna.


Den här blåvita bocken skulle mina gubbar hemma gilla eftersom dem är fans till fotbollslaget IFK Göteborg-blåvit. Jag som inte är intresserad av någon fotboll ser statyn som en mönstrad färgklick på stan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar