onsdag 2 juli 2014

Kladdkaka med kolakräm med chokladsmak.


Att baka efter ett recept och följa instruktioner är bra träning för hjärnan. Min hjärna är lite i obalans just nu. Jag märkte att denna aktivitet var mycket nyttig hjärngymnastik. I dag skall jag dela med mig av en kladdkaka i ny variation. Ny för mig i alla fall, kanske inte för dig?



Jag har mängder av recept böcker och utklippta sidor med olika recept. I dagens it samhälle är böckerna omoderna. Mina barn använder internet när dem skall baka eller laga mat. Själv är jag likadan, fast ibland vill jag vara lite nostalgisk och letar i mina böcker som jag inte vill slänga utan dem får stå där i hyllorna och samla damm. Den här boken fick jag som en gåva i någon av matbutik. Minns inte vilken. Jag var lycklig när jag fick den. Men måste erkänna att jag knappt har bläddrat i den och jag minns inte ens om jag har gjort något av recepten.


Kladdkaka deluxe har ett lager med kolakräm längst upp. Kolakräm som smakar choklad. Jag minskade ner på socker mängden och byte ut hälften av det vita sockret mot rårörocker.


Jag byte även ut vetemjölet mot glutenfrittmjöl (finmix) för att min son kunde äta kakan.


Den här kakan skall smörjas och täckas med kokosflingor som passar perfekt till en glutenfrikaka.


Kladdkaka är en bra kaka att starta med för nybörjare eller personer som behöver terapi sysselsättning. Men den här kladdkakan var lite svårare. För den krävde 2 moment som man skulle hålla reda på. Kladdkakor skall oftast bara röras ihop. Det skulle denna variationen gör. Ägg och socker rörde jag ihop. I en annan mindre burk blandade jag mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Smöret smälte jag. Och observera smöret skulle inte kallna utan det hälls över ägg och sockerblandningen så sockret smälter. Tillsist häller du försiktigt över mjölblandningen i smet. Sedan häller du över den bruna smeten i formen och in i ugnen i 30 minuter på 150 grader. 


När kakan är klar skall den svalna och så skall det strös på yttligare socker enligt receptet. Denna gången  var det florsocker. Den biten valde jag bort. Medan kakan svalnar kokar du ihop krämen. Även här valde jag att dela hälften rårörsocker med dem andra halvan det vita sockret. Det skulle egentligen även ingå vaniljsocker. Men det var slut hemma hos oss.


 Låt smeten koka några minuter så den blir lite tjock. Därefter skall den stå och kallna. Innan du smetar över den på din kladdkaka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar