torsdag 17 juli 2014

Lakris kladdkaka

   
                          


En god vän som bor nära skulle komma över på en fika och en pratstund. Då passade jag på att baka en kaka. Det blev en annan sort kladdkaka denna gången med smak av lakris. Det tog sammanlagt 30 minuter med att röra ihop kakan och gräddningen i ugnen. Det är smidigt med kakor som inte behöver vispas.


Receptet har jag hämtat från denna här boken. Jag kan varm rekommendera boken för den innehåller inte bara en massa recept utan där står även mycket fakta om lakrits. I boken står det att lakrits är mycket nyttigt. Men har du högt blodtryck skall du inte äta så stora mängder av roten. I kakan använde jag lakrits i pulverform. Det finns att köpa i större matbutiker.


När jag läste boken stannade jag upp länge vid dessa två sidor. Där det står att det finns frö som man kan så sin egen lakrits. Spännande!


Precis som vanligt när jag skall följa ett recept justerar jag det efter eget tycke och smak och efter vad som finns hemma i skåpen. Jag har också tänkt på min son och  bytt ut vetemjölet mot glutenfritt mjölmix. Numera använder jag riktigt smör istället för margarin som jag har läst är en konstgjord form av fett som bör undervikas för kroppen. Som du kanske märker så har jag blivit mer och mer medtveten vad jag stoppar i mig för produkter. Av tidigare erfarenhet av lakrits pulver vet jag att detta ger mer sötma i bakverk. Det gör att jag även har minskat 1 deciliter av socker mängden från ursprungsreceptet från boken. Det blev också hälften rårörssocker och hälften strösocker. Till formen använde jag kokos istället för stöbröd. Ingredienserna är på bilden: kokos och flyttande smör till formen, glutenfritt mjölmix, smör, rårörssocker, ägg, vaniljsocker, kakao, lakritspulver och salt.


Eftersom att jag inte hade någon vispgrädde hemma så valde jag att inte lägga glasyr på. Men jag tror att vispgrädde och hallon hade varit gott till denna kaka. Jag får pröva det en annan gång.


Börja med att sätt på ugnen på 200 grader. Därefter smälter du smöret och låter det svalna innan du rör ihop de övriga ingredienserna.


Medan smöret smälter smörjer du formen och häller ut kokoset så det fastnar runt kanter och botten.


Rör ihop ägg, socker och lakrits i en större bunke. I en mindre burk blandar du mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Häll först i det smälta smöret i äggsmeten och därefter mjölblandningen. Rör smeten jämn med en slev och stjälp sedan upp den i formen. Grädda kakan i 15-17 minuter.
Lycka till!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar