torsdag 7 augusti 2014

Ett spännande frö


Hej! Och välkomen till veckans "Sommartråd"! Förra veckan hittade bloggen KolosaltPyssel till tråden. Idag har jag fixat ett nytt konto på submite link och hoppas nu bara att det funkar!! Annars får ni lägga ert inlägg i kommentaren. Varje år sedan jag startade min blogg har jag drivit upp egna växter. I år har denna ettikett blivit mycket tunn. Jag startade upp i slutet på vintern med ett nytt försök med att odla Penséer. Men dem dog en efter en. Jag tappade då sugen för odling. Men tog mig i kragen och stoppade ner några paprika och tomatfrön i jorden i slutet på april månad. Resultatet blev 2 tomatplantor och 3 paprikor och en "annan art". Två gånger orkade jag plantera om dem. Sen tog min energi slut! Eftersom jag inte mådde så bra orkade jag inte bry mig om plantorna. Dem fick fungera som prydnader i fönstret på altanen tillsammans med Pelagonierna. Trots att plantorna inte fick mer kärlek från mig utvecklades dem. En dag fick jag se blommor och nu har det kommit en baby paprika. Det var tur att min underbara man vattnade dem flitigt och jag tror det var han som gav dem lite kärlek under vattningen.


Tomaterna har stannat i denna växten. Dem har precis slutat blomma och har börjat knyta sig.


Det var 4 plantor som överlevde från paprika fröna. Den ena plantans blad var annorlunda. Den hade krusiga blad och var mycket vacker. Jag var så nyfiken vad det skulle bli av den som färdigväxt. En dag började en lång stjälk växa upp som skjöt lång upp i höjden. Nu förstod jag att här hade det ramlat ner ett frö i fel påse. 


Aldrig har jag drivit fram ett ogräs och vårdat den med omsorg, (ogräsplantan fick trots allt lite kärlek och säkerligen mer kärlek än dem andra plantorna). Trots att det var ett ogräs gjorde det lite ont när jag kastade plantan i komposten. Nu väntar jag spänt på att någon hittar hit till sommartråden idag med någon bild och text om vad nu gör. Alla är välkomna med sin blogg eller Facebooksida. Dela gärna så vi blir fler. På så viss blir ditt inlägg/blogg/Fb sida synligare på webben. Hej Då!







1 kommentar:

  1. Första gången jag kommenterat på mitt eget inlägg :) Jag vill bara påpeka YES jag lyckades få in länkverktyget!!!

    SvaraRadera