torsdag 14 augusti 2014

Ta tillvara bär och blad på dina vinbärsbuskar


Hej! Det är återigen dags för sommartråden. Vi har två stora Röda vinbärs buskar som är över 20 år gamla. Dem ger varje år runt 25 l bär. När mina barn var mindre tjänade dem lite pengar för att plocka bären. Då gjorde jag mycket saft. Vi har även 2 mindre svarta vinbärsbuskar. Dem ger inte lika mycket bär. Det brukar bli runt 9-10 liter. I år har mina bär hunnit att torka i hettan som har varit. Jag har inte heller haft samma ork att plocka av bären. Barnen har blivit stora och flyttat i väg. Det är bara minstingen kvar. Men han har precis fyllt 16 år och det är svårt att locka med pengar för att plocka vinbär. 


Men det går inte åt så speciellt mycket saft åt numera heller. Ibland har jag funderat på att sätta ut annons om självplock på vinbären istället för att låta dem torka och bli fågelmat. Men det finns ett användnings område för att ta tillvara de soltorkade bären och det är för att göra eget te. Jag Googlade på om tips på hemmagjort te. För att göra eget te behöver du olika sorters blad gärna från frukt och bär. Men det fungerar även på andra ätliga växter. Bladen måste vara fria från ohyra. Tyvärr så kunde jag inte få ihop mer blad från vinbärsbuskarna som redan hade börjat bli angripna av ohyra. Dessa bladen kommer bara från de röda vinbärsbuskarna. Dem svarta var fulla med insekter som hade lagt ägg eller ätit på bladen. Nu skall bladen torkas. Torkningen går att göra på olika vis. I ett rum, i ugnen eller i fönstret där solen kommer åt. Jag använder solvärme. I morgon skall jag leta efter andra sorters blad att torka i solen och sedan plocka in dem torkade bären. Hur det blir med min te blandning får du läsa om i ett senare inlägg framöver. Detta blir mitt inlägg till veckans Sommartråd. Alla är varmt välkomna att delta. En länk till detta bidragen i eran blogg eller fb sidan och din länk i länkverktyget nedan. Tack för att du läser min blogg och tack till dig som har valt att följa min blogg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar