lördag 13 september 2014

Hemmagjort hallonte


Hej! Nu är mitt hemgjorda hallonte färdigt. Teet förvarar jag i en förre detta kryddburkar där etiketten har avlägsnat med vatten och diskmedel. Men det är svårt att få bort klistret som sitter som fast på glasets utsida. Det är därför burken ser suddig ut.


Jag bryggde mig en kopp av hallonteet och använde denna gången en kopp med en vit insida. För att se om det skulle göra någon skilnad med färgen. Jag tycker att det syns en lite svag rödfärg i koppen. Eller vad tycker du? Smaken är gudomligt god, trots att den är färglös. Men varför är jag så fixerat att teet måste vara färgat? Det köpta teet har alltid en massa färg. Varför? 

Jag prövade vidare med två smaker på te. Den ena sorten blev Björnbär och den andra sorten slånbär. Tyvärr så bestämde jag mig för slänga både blad och bär efter torkningen. För att björnbärsbladen var en massa taggar på. Det kan inte vara vidare trevligt att riva sig i halsen. Anledningen till att jag slängde slånbären var att bären hade en lös yta inuti bäret. Nu sätter jag stopp för te tillverkningen för i år. Nästa år kommer jag att fortsätta min tillverkning tidigt på våren. Erfarenheten av te tillverkningen har blivit att det är dem små fina skotten på bladen som är bäst att använda.

Summeringen kring årets tillverkning blev 2 sorter vinbärste och hallonte.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar