tisdag 25 november 2014

Det första motivet på väven


Hej! Det var lite kämpigt och tålamods krävande berättade jag häromdagen när jag höll på att "varpa" eller trä min flamväv som jag fyndade på loppis, se inlägget: Jag fyndade en påbörjad väv. Det är en liten lagom väv för att utföra bildtekniken. Som du ser har jag skissat upp ett ljus i bakgrunden. Det röda skall föreställa en blomma, de gula kulor och det gröna blad. Bakgrunden är mörkblått. En bit av ljuset har börjat växa fram.


Precis som vanligt har jag alldeles för bråttom när jag skall starta en ny teknik. Jag prövar mig fram innan jag hinner läsa mig till hur man gör. Grundtekniken i vävning lärde jag mig på lekis. Jag har också en svag aning om att jag någon gång i livet även har prövat på denna tekniken med bildväv. Men jag har aldrig haft någon kunskap hur man bör göra. När jag läste denna boken fick jag en massa ny kunskap och tips på hur bilden som man väver kan bli mer levande. Jag lärde mig också en hel del nya termer som till exempel "varpa". En läsare på Bloggens Fb sida berättade att min väv kallades för flamväv som används främst till bildväv. Jag fäste min bild med häftmassa. Det fungerar bra och är lätt att ta loss och justera.



För att bilden skall bli mer levande stod det i boken att bildväven skulle innehålla olika material. Så jag prövade med olika grovlekar på garnerna. De vita garnet har glitter i sig och bladen tycket jag skulle bli mer levande med lite olika nyanser. Så jag prövade att virka en garn vävtråd med ett grönt garn och de vita garnet med glitter i. Gå tillbaka till första bilden för att studera bladen med den virkade vävtråden.
Detta blir mitt bidrag till dagens Symöte




1 kommentar:

  1. Oj, vad spännande! Det ser fint ut, de ska bli kul att se hur det blir.

    SvaraRadera