fredag 26 december 2014

Energi isglass av "Anna" smoothie


Hej! God fortsättning alla på julen. Jag har fortsatt att dricka mina energi smoothie och jag har prövat lite olika sorter från boken som jag delade i detta inlägget: Energi smoothie "choklad" och "höst". Jag kommer att dela dessa olika sorter framöver på bloggen. Efter att ha följt 2 recept som jag var tvungen att justera ingredienserna beroende på vad som fanns hemma, har jag nu startat att göra egna recept. Då har jag använt en bas att det skall finnas protein och fett i 2 frukter eller bär. Proteiner finns i ägg och nötter. När jag gjorde min första egna recept blev det flera glas smoothie. Då fick jag en idé att pröva att göra isglass. Det var helt perfekt för på julafton hann inte jag att tillverka en ny smoothie, istället kunde jag ta en isglass från frysen så jag fick min energi den dagen också. 


Ingredienserna till mitt första recept blev så här: 1 banan, 1 apelsin, 2 äggulor som var över från  choklad smoothien, 4 deciliter kallt vatten, 2 teskedar linfröolja, 3 matskedar kokosmjölk ( jag har hällt över kokosmjölken i en förre detta juice förpackning), 1/2 deciliter valnötter, 1/2 deciliter pumpafrö och kakao till garnering. Häll alla ingredienser i mixen och blanda ihop.


Häll upp smoothie i ett fest glas och garnera med kakaopulver. Troligen kommer jag att hitta på fler recept så det är en fördel att döpa dem från början. Jag tänkte att jag startar på alfabetets första bokstav och döper denna smoothie till Anna.


1 1/2 glas smoothie och 4 isglassar blev det från receptet ovan. Roligt att de ärva Tuppevere isglass formarna kom till användning igen efter att ha liggat i skåpen några år.





1 kommentar:

  1. Ååå, så gör jag också när jag får smoothie över! Så attans bra. Och helt sockerfritt =)
    Kul att du gör så många olika sorters smoothie. Här blir det mest det vanliga banan-hallon-och kanske någon mer frukt, vaniljpulver och kanske yoghurt.

    SvaraRadera