tisdag 10 mars 2015

Kardings exprimentet

                                                             Hej!

Experiment suggen var jag idag, en ide som jag har funderat på ett tag skulle förverkligas. Jag började med att lägga randigt på ena kardan med den gröna färdigkardade ullen som jag köpte varvat med den vita okardade ullen. 


Efter att ha kardat ihop de två färgerna gjorde jag en ny omgång med blandade färger. Nu lade jag också till orange och lite gult


Jag gjorde 2 omgångar med liknande färger. Ullkorvarna lade jag som två lager. Lagerna ligger omlott om varandra. Nu var det dags för tovning med såpvatten. Jag har kommit fram till ett annat sätt att filtra ihop ullen en dem exemplen jag tidigare har delat. Men det är lite hämtat därifrån. Jag lägger ullen mellan bubbelplast som finns i vadderade kuvert. Jag stänker förs över såpvatten på ullen. Sedan tar jag en kruskavel och kavlar fram och tillbaka åt alla håll. Därefter vänder jag ullkakan och gör likadant på den sidan. Kanterna viker jag in samtidigt som jag vänder. Sedan spolar jag upp lite ljummet vatten i en skål och sänker ner ullfilten. Ullfilten blir nu fri från såpan och den vita otvättade ullen blir genomsköljd.

                                                                     Torkning

Jag kramade försiktigt ut vattnet lite lätt från ullfilten. Filten är mycket ömtålig innan den torkar. Därefter lade jag filten på en mindre handduk som jag sedan rullade med filten för att få ut allt vatten. Första handduken blev genomblött. Det blev att använda ytligare en handduk. Jag gjorde på samma sätt. Därefter var ullfiltern små fuktig. Jag hade tur att det var sol som strålade in i köksfönstret. Jag lade filten på fönsterbrädan för eftertorkning.


                                     Så blev det färdiga resultatet av den färgglada ullfilten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar