måndag 20 april 2015

Vårens blommor just nu och mitt på gräset sitter det en kär staty

                                                            Hej!

Min favorit årstid är våren. Jag njuter när jag ser den ena växten efter den andra dyka upp i trädgården och slå uti blom. Våren uppskattar jag mer än sommaren. På bilden ser du en slags ljung som jag planterade om från en utekruka. Jag tror att det stod att den var ettårig, men den lyckades ta sig i rabatten och kommer tillbaka år efter år. Det är en ljung som har klockor. 


Här är en annan favorit som också har klockor som sitter i hop, Pärlhyasinten.


Primula finns i många olika varianter och färgkombinationer. Här är den primulan som växer på min soliga kulle mitt på gräsmattan. Det är årets första blommande Primula hos oss. Blad utan blomma tycker jag också är vackra. På bilden ser du ett blad som ser ut som en stjärna, det är ett lupinblad. 


Mitt bland alla trädgårdens växter fastnade Pepper på en bild. Han sitter som en staty denna dag mitt på gräsmatttan och stirrar uppåt på vägen utanför. Jag passade på att fota honom för idag är det inga sura minner för att kameran är framme. Pepper är inne i sin egen värld. Titta närmare på hans ögon, visst ser han lite små kär ut? Granhundarna som är tre bruna små hundar en av dem löper, (jag vet inte vad hundrasen heter) Dem bor i mitten på denna backe där han riktar sin blick mot. Pepper som är stor som en kalv älskar alla små hundar. Extra förtjust är han i dessa tre hundar.


På förra veckans trädgårdsbilder var Forsythian också med. Anledningen till att den även denna veckan fick vara med på bild är den rikliga starka blomningen som äger rum just nu. Den är ju helt bedårande vacker med den gula starka färgklicken, nästan som en målad tavla. Dessa bilder delar jag med mig i veckans Helgutmaning.






1 kommentar: