tisdag 23 juni 2015

Så startade mitt återbruks skapande

                      
                                                           Hej!

Du kanske har funderat varför jag pysslar med återbruk av gamla saker och gör om dem till nya produkter? Visserligen är det ganska populärt att ta tillvara vår miljö och minska soppberget. Fast det var väl kanske inte dem tankarna jag hade från början. Jag är uppvuxen med att "spara och ta tillvara". Ibland tyckte jag att mina far o morföräldrar tog tillvara överdrivet många saker. De dem sparade och använde mest till förvaring. Dem sparade inte för att skapa nya produkter. Förutom min farmor som sydde mycket. För mig började skapandet med saker jag hade hemma runt mig. Min kreativitet uppmuntrades inte av mina föräldrar som mest ansåg att jag lekte när jag började närma mig tonåren. Innan tonåren var det helt ok att leka. Men som tonåring skulle det hjälpas till i hemmet och sitta och leka var inte ok. Jag lekte ändå på mitt rum. Min storebror var också mycket intresserad att skapa. Han och jag brukar besöka farmor som bodde ganska nära. Farmor hade mängder av fantasi och hon hade en pysselkorg där hon förvarade tänkbara saker att skapa med. Det var här som min kreaktivet började växa. Min farmor utvecklade min fantasi och jag är mycket tacksam för den inspiration som hon gav mig. 



När jag började blogga för 4 år sedan kom jag i kontakt med andra pysslare som hade utvecklat sitt skapande med djupare återbruk än vad jag just då hade kunskaper om. De var dessa bloggvänner som inspirerade mig att pröva, experimentera olika material och tekniker genom olika återbruksutmaningar som avlöste varandra. Några har lämnat bloggvärlden, andra bloggar fortfarande och en del bloggar mer sällan. Återbruksutmaningarna kommer och går mellan varven fortfarande. Även jag själv har anordnat några utmaningar i den kategorien.
Detta är inlägg är till #företagarensbloggutmaning #9





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar