lördag 15 augusti 2015

Gör egen färskost

Hej!

Äntligen börjar jag få lust att laga mat och experimentera igen. När jag förra sommaren gick in i "väggen" eller ramlade ner i svarta hålet, se inlägget: Det djupa hålet och den långa trappan klarade jag inte av att laga mat längre. Potatisen blev sönder kokta för jag glömde alltid att sätta timen och köttet blev vidbränt för jag glömde sänka värmen. Jag inte någon matlust och klarade inte av att smaksätta. Jag åt de jag kom över bara för att stoppa kurret. Nu har jag hittat tillbaka och trivs toppenbra med mitt nya liv :). Detta är anledningen att jag inte har delat några mat eller bakrecept på mycket länge. Men i förgår prövade jag att tillverka egen färsk ost. Detta är något som jag kan rekommendera. För det var lätt, gott och innehåller inga tillsatser. Och det går att experimentera ihop mängder av olika smaker.



I receptet från Ica buffé står det att mängden skall var 2 dl gräddfil som du häller i ett kaffefilter. Jag satte filtret i den höga kaffemuggen för att den skulle stå stadigt. Men jag fick halvera mängden för det blev för tungt för filtret. Jag satte sedan in muggen i kylskåpet med gräddfilen i. Där fick den stå över natten.



Dagen efter eller efter 8 timmar är färskosten färdig. Då har allt vassle runnit ner i koppen. Nu är osten färdig för smaksättning. Jag smaksatte med 1 pressad vitlöksklyfta, rivet skal från 1/2 citron. Därefter spetsade jag till med


örtsalt och riven pamesan. Dagen efter var osten ännu godare. Jag förvarade min ost i en plastburk med lock i kylskåpet.
Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar