torsdag 17 september 2015

Varför är det massa stavfel i mina texter?

Hej!

Kan du tyda min mening på fotot? Så blir mina meningar ganska ofta, speciellt när jag är trött. Inte ens datorn förstår vilka ord som jag har försökt att skriva. Det skall stå "Dyslexi är inte alltid bokstäver som hoppar upp och ner"Tur att jag själv har utvecklat mitt skrivande så mycket med hjälp av min fotografiska minne. Varje blogg inlägg är som en skrivträning. Då jag får gå tillbaka och läsa igenom och stavningskontrollera. Men ändå finns det ibland stavfel. Kanske du upplever att det inte går att läsa mina inlägg pga av alla fel som finns i texten? Du kanske tror att jag har publicerat utan att kontrollera, att jag är en slarvig person?


"Vad är dyslexi?
Med dyslexi (som också brukar kallas ”specifika läs- och skrivsvårigheter”) avses en särskild typ av läs- och skrivsvårigheter, som utmärks av svårigheter med att läsa isolerade ord och att stava rätt. Det finns en biologisk bakgrund till detta. Ytterst handlar det om hur hjärnan lagrar och tolkar språkljud. Personer med dyslexi brukar ha svårt att korrekt uppfatta språkljud och ljudsekvenser, vilket leder till svårigheter att läsa och stava. Det är vanligt att personer med dyslexi också har problem med t.ex. arbetsminne och att lära sig saker genom utan till inlärning. För en längre definition av dyslexi, se gärna en svensk översättning av Internationella Dyslexiföreningens (IDA) definition: www.dyslexiforeningen.se" För mer info gå in på länken Dyslexiföreningen.se


Dyslexi är relativt uppmärksammat idag. Jag tror att ordblindheten som de kallades innan ordet dyslexi började framträda blev mer uppmärksammat sedan kungafamiljen kung Karl XVl Gustav och Prins Carl Philip öppet gick ut med sin dyslexi. 

Min dyslexi har påverkat mig mer i livet en skriftspråket. Precis som det står i den citatet som jag har hämtat från föreningens hemsida så ställer ofta språkljuden till det så jag uppfattar fel ord i samtal där jag inte känner mig obekväm eller är lite nervös. I vardagsmötena med vänner kanske jag uppfattar fel ord men då går det att använda humor och skratta bort problemet. Språkljuden ställer ofta till det också när jag skall uttala okända ord eller en del ord som är svåra för mig. Då gäller det snabbt att kunna hitta en synonym. 

Men det är inte bara bokstäver och ljud som är ett problem, för det är även siffror eller nollor för min del. Detta är något jag har upptäckt på senare år. När jag betalar räkningar och skall skriva in tusen måste jag hålla för nollorna så det inte blir för många nollor jag skall betala..




2 kommentarer:

  1. Hej Susanne! Jag vet ju att du har dyslexi men jag har inte reagerat på att det skulle vara särskilt mycket stavfel i dina inlägg (även jag får göra stavningskontroller för att jag skriver för fort och bokstäverna kommer i fel ordning). Naturligtvis underlättar det med datorns stavningskontroll men jag förstår att du får lägga mer möda på att kolla upp, så jag tycker du gör det väldigt bra. Det var intressant att få veta lite mer om dyslexi också, att man kan ha problem med språkljuden också, det kände jag inte till. Det är bra att du bidrar till att öka förståelsen för detta problem som annars kanske orsakar irritation hos andra.

    Själv har jag upplevt en tillfällig "akut dyslexi" för 15 år sedan då jag gick in i väggen. Då kunde jag en period inte läsa för att bokstäverna bara skuttade omkring framför ögonen. Jag fick också problem med att tala och blev ibland tvungen bokstavera även de enklaste ord för att kunna uttala dom - det var en aning frustrerande. Det gick ju över, men jag fick kanske en känsla för hur du har det.

    Som sagt, du gör det väldigt bra och din kreativitet tycks ju aldrig ta slut. Det var länge sedan jag kommenterade här, men jag läser alla dina inlägg - fast oftast bara i mejlen som kommer, så det blir inte så ofta jag går in på själva bloggen. När jag öppna min inkorg kollar jag först om det kommit något nytt från dej och blir lite frustrerad dom (få) dagar då det inte är något, så jag har väl blivit beroende :)

    Kram från Miri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Miri för en fin värmande kommentar! Så du har också varit i kontakt med den berömda väggen.... otäckt att du fick sådana symptomer med tillfälligt dyslexi. Det måste vara härligt när det försvann.

      Radera