tisdag 3 oktober 2017

Inspirerad av svampar


Hej!  

Den ljuvliga hösten har inspirerat mig mycket i år. Framförallt har det varit svamparna som har varit i fokus. Det var först en ren slump när den första svampen blev till som var en champinjon som jag gjorde av en mindre kork (foten) och hatten som jag formade av en tunn plastpåse och klistrade fast på korken. Detta var skelettet, som jag sedan klädde över med claylera. Samtidigt som jag klädde över leran så fick jag forma och trixa till det. Det är så fantastiskt när man lär känna och hantera ett material. Jag kan uppriktigt säga att jag har blivit expert på denna lerans funktioner. 





När den första champinjonen blev till visste jag inte vad den skulle användas till. Används området med ståltrådssnodden längst ner i foten kom först senare. Jag har för mig att det var när jag såg stubben med småsvamparna i fårhagen på andra sidan vägen där vi bor, Ståltrådssnodden är till för att kunna fästa fast svamparna som dekoration av olika slag. På bilden överst ser du småsvamparna som flockas på den gamla stubben.



Efter att ha stått och njutit över synen med alla småsvampar kom inspirationen att tillverka dessa svampar. Nu behövdes det dock en smalare fot. Med några timmars tankeverksamhet vilket material, som skulle kunna passa in här kom jag på det! Resultatet blev bitar av tjockare sladd från en trasig dator. Hatten av en mindre bit plastpåse som formades som små svamparnas hattar och clayleran som jag numera har döpt om till "den magiska leran".



Här visar jag ett användningsområde för svamparna. Jag har dem som dekoration i höstkransar. Det har varit en jobb helg med 2 korta pass. Dem lediga stunderna innan och efter jobbet har jag tillverkat svampar till försäljning i PysselQvinnans webbbutik. Mer sorters svampar är på gång. Dem kommer jag att visa upp i ett annat inlägg.







1 kommentar:

  1. Jättefina! De påminner om miniflugsvamparna man t ex kan ha i mossan i adventsljustaken

    SvaraRadera