söndag 15 november 2015

Sorg och glädje

Hej!


Sitter och funderar på vad jag skall fokusera på i helgens händelser. Har haft en ledig helg, men jag har mest befunnit mig i sängen eller vid skaparbordet. En dunderförkylning med feber har dykt på mig och vill inte släppa taget. Kanske det är virus, årets influensa har väl börjat härja antar jag. Jag brukar aldrig ta vaccin trots att jag jobbar bland barn och gamla. Ofta får jag influensan lindrigare ena året och året efter blir det dubbelt värre. Antar att jag slapp undan förra året när jag var sjukskriven och inte träffade så många personer samtidigt. Har inte varit förkyld sedan dess heller. Det gör det extra jobbigt att inte orka något och bara ligga i sängen och sova utmattad när jag har massor att göra. Jag måste bli färdig med mitt material till nästa helgs aktivitet som jag skall hålla i på en mässa i Kungsbacka.

(hämtad bild från Istagram)

Jag tycker synd om mig själv för min lindriga sjukdom när det händer hemska saker i världen. Jag valde att låna denna symboliserade bilden från Istagram. Igår delade jag bilden med texten Varför? på Facebook och Istagram dagen efter terrorattacken. Jag var också påväg att göra det som de flesta gjorde dagen efter på Fb. Byta ut mitt profilfoto mot den Franska flaggan. Men det tog så lång tid att ladda. Jag orkade inte vänta utan avbröt. 

Idag är det stora diskussioner på Facebook kring detta att man väljer att byta profilbild med den franska flaggan när det händer terror attacker där och menar att det händer lika hemska terrorattacker med många döda i andra länder. Då byter man inte alla sina profilbilder mot dem andra ländernas flaggor. 
Jag tycker det uppstår en fråga! 

"Vilken åsikt har du?" 

"Motivera varför du tycker så?". 

Dessa synpunkter vill inte jag yttra mig om offentligt. 

  • Vilket är värst för dig? 
  • Är det när dina nära och kära blir drabbade? 
  • Eller det land du härstammar från? 
  • Eller är det, där du har en koppling till som berör som värst? 
  • Eller att det avståndet hur nära du bor som berör värre? 
  • Tankarna kanske spinner vidare snart kanske det händer i Sverige.


Mycket hat på Fb idag och tråkigheter. Jag har valt att tända ett ljus och be för de drabbade och skicka massa kärlek till världen för att den skall repareras och att vi alla skall förenas en dag med freds flaggan i topp.


Trots tråkigheter med nära anhörigs bortgång, terrorattacker, hat och förkylningar så behövs det värme och positiva tankar. Att sätta färg på saker gör mig glad! Så detta helg inlägget avslutar jag med min blommande färgrika Hortensia som fortfarande står i full blom i mitten av november månad. Inte en ända snöflinga har syns till. Men kallt är det i luften. Idag fick jag se något som glädje mig angående denna bloggen. I länklistan på statistiken såg jag att SusannesBlogg ligger på 2:a plats i Topplista24-konst. Yea!!!

2 kommentarer:

  1. Även om det sker mycket ont ute i världen som berör oss, så får vi givetvis inte helt tappa orken att finna dom små positiva sakerna i tillvaron. Grattis till andraplatsen.

    SvaraRadera
  2. Vi är små och har inte mycket att sätta emot när sådant händer i världen. Klart man blir sorgsen för en sådan värld vill inte jag ha. Däremot behöver man inte visa sin ledsenhet offentligt genom olika åtgärder på FB och andra media. Det är ungefär som när man har sorg efter sina närmaste. Det är inte med kläderna man sörjer utan med hjärtat. Så man kan sörja och känna empati utan att byta profilbilder och tända ljus offentligt. Det kan man göra på plats där dådet hände. Sedan kan man också be och tända ljus i sin egen kammare. Det finns så många olika sätt att visa sorg och känna empati på och alla är lika bra. Man skall inte döma någon för det gör vår Herre.

    SvaraRadera